23948sdkhjf

Tufft för bryggerier utan lågprisöl – men det finns ljusglimtar

Det tuffa läget märks framför allt bland tillverkare av premiumöl. De som inte har lågprisöl i sina portföljer drabbas hårt.

Pandemi och konjunkturen är två kriser som har varit en utmaning för bryggerierna. Under pandemiåret tappade hotell- och restaurangnäringen 24 procent av sin försäljning. Trots att stora delar av näringen har återhämtat sig är nivåerna inte tillbaka som innan pandemin på grund av lågkonjunktur och inflation, visar Bryggerirapporten som Sveriges Bryggerier står bakom.

Bryggeriernas försäljningsvolym ökade med 6 procent mellan 2021 och 2022. Men trots det har många det kämpigt. Världsläget speglar försäljningen där allt fler söker sig efter lågprisöl.

– Många har det tufft. Exempelvis de som säljer premiumöl. Vi ser ett skifte nu att konsumenter väljer billigare produkter och då går mot lågpris. Har man inte det i sin produktportfölj, då kan man drabbas väldigt hårt, säger Johanna Lagerman, projektledare för statistik och marknad hos Sveriges Bryggerier.

Även kostnadsökningar och priser på råvaror oroar bryggerierna. Flera av Sveriges Bryggeriers medlemmar berättar att det råder en stor oro över kostnadsökningarna som skett det närmaste året. För vissa medlemmar har råvaror som socker, burkar och flaskor ökat med 30 till 50 procent.

– Många försöker ju svälja kostnadsökningar, så lönsamhetsmässigt är det betydligt svårare idag, förklarar Johanna Lagerman.

Något man ser är att öltrenderna speglar vår omvärld. Alkoholfri öl ökar i försäljning och av bryggeriernas totala försäljning står alkoholfritt för fem procent, en siffra som låg på fyra procent förra året. Bland annat meddelar Heineken att de storsatsar på sitt alkoholfria alternativ. 

Att de alkoholfria alternativen ökar tror man beror på hälsotrenden där många vill ha alkoholfria alternativ.

– Vi har sett en ökning på det alkoholfria under väldigt många år. Det är hälsotrenden som driver i mångt och mycket. Men även att många har gjort stora satsningar och breddat sitt sortiment. Idag finns det väldigt många alkoholfria alternativ till väldigt god kvalitet.

En liknande trend ser man inom de sockerfria alternativen. Under föregående år blev Coca-Cola Zero större än originalet och de sockerfria alternativen står för över 53 procent av försäljningsvolymerna. Den starka tillväxten beror på att konsumenterna efterfrågar mer hälsosamma alternativ och att de vill göra medvetna val.

– Vi ser att trenden främst handlar om att konsumenter vill göra medvetna val. Ibland vill du ha sockerfritt, en annan gång en sockrad dryck men under kontroll. I våra mätningar vill åtta av tio göra aktiva, hållbara val och är också beredda på att betala för det. Utvecklingen grundar sig självklart också i medvetna åtgärder från oss och hela branschen. Allt ifrån innovation, investeringar, marknadsföring samt lansering av nya sockerfria alternativ på marknaden, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Vad tror ni blir bryggeriernas utmaningar inför nästkommande år?

– Vi ser att de fortsatt kommer ha det tufft. Men det finns möjligheter på exportmarknaden. Utöver tillväxt inom lågpris, alkoholfritt och sockerfri läsk ser vi även att cider, blanddryck, och funktionsdrycker har en positiv trend. Så det finns ljusglimtar, säger Johanna Lagerman.

Flera bryggerier har under året gått i konkurs. Umeås äldsta bryggeri Beer Studio AB valde nyligen att stänga portarna. Nästa vecka kommer de att lansera sin sista öl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096