23948sdkhjf

Så ska Five Guys inta Sverige med sin annorlunda strategi

När den amerikanska hamburgerkedjan Five Guys ska inta den svenska marknaden med sitt American diner-koncept gör de inget större nummer av det. Det behövs nämligen inte.

Det hade länge ryktats om att Five Guys skulle komma till Sverige och i höstas fick RS & Fastfood det bekräftat av NCPA Capital, som har franchiserättigheterna inom ramen för bolaget Five Guys Scandinavia. Men sen dess har det varit tyst, en medveten strategi enligt Five Guys Scandinavias vd Mohammed Taoussi.

– Five Guys är unikt på det sättet att vi inte gör någon marknadsföring. Produkterna får tala för sig själva och ryktet sprids från de som kommer och äter hos oss, säger Mohammed Taoussi.

En utmaning blir att ständigt leverera bra produkter med en bra service för att bibehålla deras talande marknadsföring, menar vd:n.

– Att leverera den servicen och kvaliteten dag in och dag ut kommer att bli en utmaning. Men vi levererar något som inte Sverige har idag.

Inne i lokalen ska det spelas rockmusik, serveras upp till 200 gram stora hamburgare med pommes och milkshake. Atmosfären ska vara livad med ett surr och det ska höras när personalen tillagar maten i det öppna köket. En typisk American diner-restaurang, menar Mohammed Taoussi.

Mohammed Taoussi har själv lång erfarenhet inom branschen. Han har arbetat med den stora pizzakedjan Pizza Express i Storbritannien, och 2016 flyttade han till Sverige med sin fru och slog upp dörrarna till Wayne’s Coffee i Malmö och Jönköping. Sedan flyttades jobbet till Frankrike när han skulle öppna Five Guys. 

Nu är fokuset på Sverige och Danmark, men i ett senare skede kan även Norge vara av intresse.

– Planen är att öppna under tredje eller fjärde kvartalet i år. Just nu kollar vi på lokaler, både i Stockholm och i Göteborg. Men målet är att öppna i Stockholm först.

Five Guys har ingen signaturburgare, utan deras affärsidé är att kunden får bygga sin egna burgare.

– Tanken är att om det kommer in ett gäng med tio personer så kan alla få helt olika burgare beroende på hur de vill ha den.

Kunderna kommer ha 15 olika ingredienser att välja mellan och det finns runt 250 000 olika sätt att kombinera sin burgare på.

I Sverige har det pågått en hamburgertrend med nya hamburgerställen i städernas alla hörn. Men på Five Guys är man inte oroliga.

– Jag har en stark tro att det finns tid och plats för allt. Om du har rätt produkter och en stark tro i det du levererar, så tror jag det finns plats för oss i Sverige.

Five Guys koncept är även att allting ska vara färskt. Inne i deras kök finns det ingen frys. Potatisen sköljs och hackas för att göra pommes, banan hackas för milkshakes och kött flippas.

– Vi har folk som lagar maten och varje dag skär upp grönsakerna. Allting är färskt, till och med brödet. När det kommer till det tror jag ingen har det konceptet i Norden, att allting är så färskt när det kommer till ingredienserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047