23948sdkhjf

Hemligheten bakom Bröd & Salts snabba expansion

Hantverksbageriet Bröd & Salt expanderar i den konkurrensutsatta kafébranschen. Men vad är hemligheten bakom framgångarna? 

På tolv år har entreprenören och ”surdegskungen” Michel Mourad och hans team etablerat 23 butiker i Stockholm och en i Uppsala. 

Konceptet har alltid byggt på att leverera kvalitet och erbjuda ett nybakat sortiment som sträcker sig över hela dagen. Det berättar Annelie Vest, Bröd & Salts PR- och marknadschef, och understryker att med egen produktion, med bageri och kök, kan man styra över hela verksamheten.

– Vi har även jobbat mycket med service med målet att den ska vara utöver det vanliga. Och våra butiker ska inte bara ge en smakupplevelse utan även bjuda på en atmosfär som man vill befinna sig i. Det är viktiga grundstenar som vi tycker att vi har lyckats med, förklarar Annelie Vest.

Ni expanderar snabbt, vad skiljer er verksamhet från andra i branschen?

– Miljön i butikerna, kontroll över hela verksamheten, att vi jobbar målmedvetet och att vår vd Michel är en positiv och väldigt bra ledare som ser möjligheter.

– Andra viktiga prioriteringar är sociala medier och influencers, samarbeten som vi började med tidigt. Det är fortfarande en stor del av vår marknadsföring och många influencers hänger hos oss. Det ger såklart en boost för varumärket.

Vilka är de största utmaningarna i bageri- och kafébranschen?

– Människor spenderar inte lika mycket just nu. Råvaror är dyra. Man får helt enkelt hitta sätt att klara sina marginaler och samtidigt locka kunder.

Hur viktigt är det att våga förnya och förändra sina koncept?

– Det är jätteviktigt. Man får inte bli trött och feg.

Ni är fortfarande koncentrerade till Mälardalen. Finns det planer på att expandera nationellt?

– Ja vi öppnar i Göteborg i februari och jag är rätt säker på att det händer mer än så under 2024.

När detta skrivs är ni precis i färd med att öppna ännu en butik, var ligger den och vad kommer ni att erbjuda där?

– Den ligger på Fleminggatan 20, på Kungsholmen i Stockholm. Det blir en stor butik som innehåller både butik och vårt coworking-koncept.

Vilken enskild produkt är Bröd & Salts specialitet och vilken produkt är storsäljaren?

– Bullar är vår själ men den populära salladsbaren som vi startade för fyra år sedan är absolut ett av våra signum.

Vilken är din egen favorit i utbudet som ni säljer?

– Jag tröttnar aldrig på vår salladsbar och lyxen i att kunna välja själv vad man vill plocka. Men jag är också väldigt svag för våra saffransbullar, skrattar Annelie Vest.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063