23948sdkhjf

Glas och färg på väg tillbaka i horeca-branschen

Färg, form och material tänjde på gränserna när horeca-branschen flyttade fram sina positioner på den rekordstora konsumentvarumässan Ambiente.

Till mässan, som arrangerades på Messe Frankfurt, Tyskland, kom i år 140 000 inköpare och nyfikna besökare och drygt 5 000 utställare från totalt 170 länder.

– Det är det största arrangemanget i stadens historia, vi är väldigt stolta över att kunna husera ett sådant gigantiskt projekt, säger en nöjd Mattias Dahlquist, Messe Frankfurts försäljningsrepresentant för Sverige och Norge.

Mässan huserade i totalt 29 hallar där horeca-delen expanderat starkt. Det var förvisso ingen nyhet eftersom mässan redan kommunicerat om att de vill satsa på den varugruppen.

Hall 11.0 var speciellt dedicerad för horeca – förkortning för hotell, restaurang, catering –  men runt om på mässan hade även flera utställare ansökt om horeca-loggan vilket indikerar att de levererar till den typen av kunder.

Ute på det febrila mässgolvet kryssade besökarna mellan det senaste i köksmaskiner, kökstillbehör, förvaring, serveringslösningar och interiördesign.

Kökets megatrender diskuterades och analyserades på föreläsningar och i montrar där man kunde konstatera att intresset för material som glas ökar medan de rustika serveringsuppläggen i jordiga toner var avsevärt färre än ifjol.

Sammantaget tänjde material, form- och färgspråk stundtals på gränserna. Klart är även att färg är på väg tillbaka, gärna starka och lite ”smutsiga” färger samt pastellfärger.

Det har bland annat kändiskocken Jozef Youssef, kreativ chef på den Londonbaserade designbyrån Kitchen Theory, uppmärksammat.

– Mat äter man med alla sina sinnen, förklarade Jozef Youssef under ett framträdande på Hotelier’s Day i samarbete Horeca Academy.

För att exemplifiera sin teori om hur färg påverkar matupplevelsen valde han ut tre välkända desserter som presenterades på tallrikar i blått, gult, grönt, vitt och rött från utvalda utställare. Provsmakarna fick därefter betygsätta desserterna enligt kriterierna aptit, nyttighet och sötma.I analysen om i vilken utsträckning färgade tallrikar stimulerar aptiten, påverkar matens hälsa och uppfattningen av sötma konstaterade Jozef Youssef att rätter på gula tallrikar verkar särskilt stimulerande och aptitretande, särskilt för frukt- och frukträtter. Blå, gröna och vita tallrikar får alla rätter att framstå som hälsosammare medan rätter på svarta tallrikar bedöms som minst aptitretande, hälsosamma eller söta.

Med slutsatsen att färgen på servisen kan öka aptiten och matens visuella attraktionskraft öppnar kändiskocken upp nya möjligheter för besöksnäringen och handeln.

– Färger skulle kunna illustrera menyutbudet på ett stödjande sätt, till exempel vid servering av säsongsbetonade rätter eller speciella tillfällen. Tallrikens färg påverkar också smakförväntningar och arom, speciellt för desserter, hävdar Jozef Youssef och understryker att färger stärker varumärket och varumärkesidentiteten

Nästa Ambiente arrangeras den 7–11 februari 2025 på Messe Frankfurt i Frankfurt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047