23948sdkhjf

På nyårsdagen är det pizza som gäller

På nyårsafton slår de flesta svenskarna på stort vid middagsbordet, men dagen efter är det betydligt enklare maträtter som gäller - nämligen pizza, och gärna en kebabpizza.
På OnlinePizza.se, som har över 1 100 anslutna restauranger i sitt nätverk, ökar försäljningen under nyårsdagen med 200 procent och gör det därmed till den största och mest hektiska pizzadagen på hela året.
– Första januari är inte någon vilodag för Sveriges alla pizzabagare. Då beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza jämfört med en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 11.00 och 18.00, säger Anders Signell, vd för OnlinePizza.se.

OnlinePizza.se är Sveriges största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten har över 1 100 registrerade restauranger och cirka 800 000 användare som kan beställa, betala och få maten hemkörd (eller hämta själv) via sajten eller i mobilappen. Varje år görs fem miljoner matbeställningar via tjänsten.

Här är pizzorna svenskarna föredrar:
Den egna varianten, som i praktiken innebär en pizza helt påhittad av kunden själv eller en redan existerande pizza med viss modifikation, ligger svenskarna varmast om hjärtat och har toppat listan de senaste fem åren.
Bland ordinarie pizzor så är Kebabpizzan den stora favoriten följt av Vesuvio, Capricciosa och Hawaii.
Kebabpizzan, som är populärast, är endast ratad och ersatt av Vesuvio i ett fåtal städer och är ett fenomen som är något vanligare norrut i landet. Mexicanapizzan och Bussolan, pizzan med skinka och räkor, har i princip bytt plats med varandra vilket resulterar i att pizzan "Mexicana" inte längre finns med bland de tio populäraste pizzorna om man ser till det totala resultatet för Sverige.

I slutet av januari 2014 släpps OnlinePizzas årliga pizzarapport som redovisar trender och pizzavanor i Sverige. Statistiken baseras på OnlinePizzas beställningsstatistik med miljontals beställningar fördelade över 1100 restauranger i 160 svenska orter under perioden 1 januari - 30 november 2013. I den svenska pizzarapporten kommer man även redovisa Sveriges favoritpizzerior och snittkostnaden för pizza sedan den nya restaurangmomsen infördes.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063