Här är butiken som gör sushisuccé

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ica-handlarens sushiförsäljningen är en snabb framgång.

– Vi är helt tagna på sängen. Vi har sålt slut i stort sett varje dag. Leverantören klarade inte av att leverera längre så i dag är det tyvärr tomt. Men de jobbar för högtryck och imorgon får vi sushi igen, berättar Ica-handlaren Pär Sjöström för Norrbottens Affärer.

Pär Sjöström driver Ica Supermarket i Luleå och det var i tisdags den 13 juni som de första bitarna från företaget Kalasmat i Luleå levererades och kunderna tog till sig dem snabbt.

Det är inte första gången butiken i Luleå Centrum försöker sig på nya måltidskoncept men få har varit så här framgångsrika.

Läs också: Ica upplöser Starbuckssamarbetet

– Jag var först ut med salladsbaren i Luleå och man kan säga att det är samma respons på den här satsningen. Helt otroligt, jag har inte varit med om något sånt här på väldigt många år, säger Pär Sjöström till Norrbottens Affärer.

Slutförsäljningen av sushin är något hoppas Pär Sjöström att undvika i framtiden, framöver ska Lueleåborna kunna få sushi alla dagar i veckan.

– Sushin görs bara några timmar innan den säljs i butiken och håller hög kvalité. Vi erbjuder de traditionella bitarna, men även två vegetariska alternativ, säger Pär Sjöström till Norrbottens Affärer.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Arkiv

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Kyckling-kedja intar Västerås

Den amerikanska snabbmatskedjan öppnade sin första restaurang på svensk botten i Göteborg i mitten av juni. Snart är det dags för Västerås.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Hur hållbar är skollunchen?

Polarbröd reinvesterar i bageri

De tar Sibylla till Fagersta

Trio till Matsmart

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Här är butiken som gör sushisuccé

Rawfik öppnar i Eskilstuna

Pucken i konkurs

R&S lämnar foodnet.se

Asiatiskt i Trädgårdsföreningen

Ikea i matsvinnsprojekt

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

KFC rekordöppnade

Nytt grepp för hållbarhet

Konkurserna fortsätter i saluhallen

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Medelhav i Nordstan

Han är Köttföretagens nya ordförande

HKScan väljer ny ledning

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Nytt avtal för 15 000

Polarbar invigd

Nyskaparstipendie till fruktförädling

Grön matinspiratör prisad

Sänd till en kollega

0.14