Tar kryddan till högre höjder

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Santa Marias nuvarande kryddförpackningar består av en 1-liters plastburk och en 2-liters så kallad Pure pack. Dessa försvinner nu och ersätts av en 1-liters kartong förpackning, kallad Taste pack, med tydliga färgkoder för de olika kategorierna samt fönster för att lätt se innehållet. Och på tal om innehållet - ingredienserna har också varit föremål för förändring.

- Vi har gått igenom och förbättrat samtliga våra produkter med fokus på både smak och hälsa. Med mindre salt, mindre socker och färre tillsatser vill vi inspirera till att laga godare och hälsosammare mat. Vi lanserar dessutom ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt så att du kan salta efter tycke och smak, säger Göran Widler, Marketing Manager för Foodservice i World Foods & Flavouring division of Paulig Group.

Santa Maria utökar också det ekologiska kryddsortimentet med Organic Spiskummin och Organic Cayennepeppar.

FSC®-certifierade förpackningar

Den nya förpackningen är producerad med råmaterial från förnybara källor och är FSC certifierad för att säkra att råmaterialet kommer från ansvarsfullt skogsbruk som tar hänsyn till både människor och miljö.

- Att laga mat handlar om att vara en allkonstnär. Vi ska våga mixa nya och klassiska smaker och att samtidigt ha hållbarhet i åtanke. Vi som jobbar med Santa Maria vet att det är en balansakt. Därför letar vi inte bara efter de perfekta kombinationerna och de bästa kryddorna, utan även efter miljövänliga och funktionella förpackningar, berättar Göran Widler.

Görans hylla” ska snygga upp i köket

Göran Widler vill inte bara hjälpa kunderna med bättre produkter. Det ska vara ordning och reda i köket. Han har tillsammans med kollegor skapat” Görans hylla”. Den rymmer 12 taste packs där du med fördel sorterar förpackningarna efter färgkoderna för Kryddor & Örter, Street Food, Tex Mex, BBQ, Asia, India, Ekologiskt och No added salt.

- En kollega och jag skissade lite på hur det kunde bli ordning i kryddhyllan. Nu när vi har finare och estetiskt mer tilltalande förpackningar, som du stolt kan visa upp för gästerna, ska du såklart få lite hjälp på vägen, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Arkiv

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Kyckling-kedja intar Västerås

Den amerikanska snabbmatskedjan öppnade sin första restaurang på svensk botten i Göteborg i mitten av juni. Snart är det dags för Västerås.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Hur hållbar är skollunchen?

Polarbröd reinvesterar i bageri

De tar Sibylla till Fagersta

Trio till Matsmart

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Här är butiken som gör sushisuccé

Rawfik öppnar i Eskilstuna

Pucken i konkurs

R&S lämnar foodnet.se

Asiatiskt i Trädgårdsföreningen

Ikea i matsvinnsprojekt

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

KFC rekordöppnade

Nytt grepp för hållbarhet

Konkurserna fortsätter i saluhallen

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Medelhav i Nordstan

Han är Köttföretagens nya ordförande

HKScan väljer ny ledning

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Nytt avtal för 15 000

Polarbar invigd

Nyskaparstipendie till fruktförädling

Grön matinspiratör prisad

Sänd till en kollega

0.131