Måltidsbegrepp luckras upp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Marketing Clinic presenterar en ny studie om svenskarnas förändrade måltidsvanor. Den bygger på en kartläggning av 21 000 måltider och lär vara den första i sitt slag.

Frågor som ställs i rapporten Shop and Eat 2017 är Hur äter och dricker vi? Hur förändras våra måltider? Varför väljer vi en viss måltid? Var köper vi maten vi äter? Hur påverkas butiker, restauranger, service och infrastruktur?

Rapporten presenterades på onsdagen i Almedalen av Johan Kaij på Marketing Clinic vid en paneldiskussion med Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Kristina Ossmark, marknadschef på Martin&Servera.

Johan Kaij konstaterar inledningsvis att måltidsbegreppen håller på att luckras upp. Färre anser att frukost är dagens viktigaste mål, en del hoppar över av hälsoskäl, för att minska matintaget.

Lunch har blivit ett ännu mer svävande begrepp än förr. Här har restauranger och dagligvaruhandel på senare år erbjudit allt mer varierade alternativ. Matlådekulturen är stark också i storstäder.

Middag har också definierats om – men barnfamiljerna håller starkare på traditionen att samlas till middag. De som är allra mest liberala är pensionärerna.

Hälsa är en annan stor trend. Men synen har förändrats snabbt. Numera är det färre som går på speciella dieter.

Nu är det mer varierat. Pressbyrån säljer mer korv än någonsin, men korv och öl kan kompenseras med att man springer en mil samma dag.

Johan Kaij berättar att socker är den nya boven - medan fett inte längre är en stor hälsofara i det allmänna medvetandet.

Att äta mer grönt är en trend, som märks över hela restaurangbranschen. Kristina Ossmark framhåller att det finns en enormt ökad efterfrågan på hälsosamma alternativ, inte främst att man undviker kött, utan att man bryr sig om hur köttet och grönsakerna producerats.

18-25-åringar uppger att de gärna vill laga mat från grunden. Mjuka värden är viktiga för yngre.

- Nya måltider ersätter de traditionella. Unga lägger mycket pengar ute. Helt ny krass generation som vill veta vad de äter, de vill ha ärliga varumärken och är snabba på att dissa, säger Kristina Ossmark.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Arkiv

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Kyckling-kedja intar Västerås

Den amerikanska snabbmatskedjan öppnade sin första restaurang på svensk botten i Göteborg i mitten av juni. Snart är det dags för Västerås.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Hur hållbar är skollunchen?

Polarbröd reinvesterar i bageri

De tar Sibylla till Fagersta

Trio till Matsmart

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Här är butiken som gör sushisuccé

Rawfik öppnar i Eskilstuna

Pucken i konkurs

R&S lämnar foodnet.se

Asiatiskt i Trädgårdsföreningen

Ikea i matsvinnsprojekt

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

KFC rekordöppnade

Nytt grepp för hållbarhet

Konkurserna fortsätter i saluhallen

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Medelhav i Nordstan

Han är Köttföretagens nya ordförande

HKScan väljer ny ledning

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Nytt avtal för 15 000

Polarbar invigd

Nyskaparstipendie till fruktförädling

Grön matinspiratör prisad

Sänd till en kollega

0.116