”Konsumenter vill göra rätt”

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

På ett seminarium om cirkulär ekonomi, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, konstaterade hon att undersökningar visar att de flesta kunder vill göra rätt och handla hållbart och miljövänligt.

– Men alla orkar inte ända fram eftersom det är så många andra val som kunderna måste göra. Då kan handeln göra det vi är bäst på; hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut genom att exempelvis placera varor i hyllorna på ett visst sätt.

Erik Elivingsson Hedén, vd i konsultföretaget SB Insight, ansåg att företagen inom handeln måste driva på utvecklingen och ligga steget före.

Läs också: Lönsamt med direktkontakt

– Antingen gör man det i dag eller också finns man inte kvar som varumärke om tio år, sade han.

Läs också: Möjligt minska matsvinnet

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, ser frågorna om matsvinn och plast som de största utmaningarna för att kunna uppnå en cirkulär ekonomi där varor återanvänds och slutprodukterna är biologiskt nedbrytbara.

– Plast är den förpackning vi återvinner minst av, och återvinningskvaliteten är också sämst, sade hon.

Mer om: Almedalsveckan


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Arkiv

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Kyckling-kedja intar Västerås

Den amerikanska snabbmatskedjan öppnade sin första restaurang på svensk botten i Göteborg i mitten av juni. Snart är det dags för Västerås.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Hur hållbar är skollunchen?

Polarbröd reinvesterar i bageri

De tar Sibylla till Fagersta

Trio till Matsmart

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Här är butiken som gör sushisuccé

Rawfik öppnar i Eskilstuna

Pucken i konkurs

R&S lämnar foodnet.se

Asiatiskt i Trädgårdsföreningen

Ikea i matsvinnsprojekt

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

KFC rekordöppnade

Nytt grepp för hållbarhet

Konkurserna fortsätter i saluhallen

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Medelhav i Nordstan

Han är Köttföretagens nya ordförande

HKScan väljer ny ledning

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Nytt avtal för 15 000

Polarbar invigd

Nyskaparstipendie till fruktförädling

Grön matinspiratör prisad

Sänd till en kollega

0.153