Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under årets Almedalsvecka presenterade Svensk Fågel en undersökning om svensk kyckling-konsumtion.

– Det finns en stark vilja hos svenska konsumenter att äta svensk kyckling, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.

I Svensk Fågels intervjuundersökning svarade 80 procent av de tillfrågade att de helst vill äta svensk kyckling. Det beror på att man har större förtroende för  djurhållning och slaktmetoder och att svenska kycklingar får mindre antibiotika.

Undersökningen visar dock att de flesta snabbmatsrestaurangen främst serverar kyckling från Danmark, Tyskland, Lettland och Thailand.

Däremot verkar det vara få konsumenter som aktivt frågar varifrån kycklingen på resaurangen kommer.

Vid presentationen deltog skolmatsforskaren Marie Lange. Hon berättade att många skolor, främst på gymnasienivå saknar skolmatsalar och därför ger ungdomarna matkuponger som de kan köpa lunch för.

– I en del skolor bestämmer rektorerna att kupongerna endast ska gälla på exempelvis Max hamburgare, och inte på McDonalds. Orsaken är att Max hamburgare främst använder svenska och mer närproducerade råvaror, säger hon.

Matvisionären Maria Masoomi deltog också i debatten. Hon propagerar för att konsumenterna ska lära sig mer om råvaror och våga fråga och ställa krav även på snabbmatsrestaurangen.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu stänger vi för semester. Öppnar åter i augusti.

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

Härmapor belönas

Branschen öppnar dörren till Sverige

Restaurang-och fastfoodbranschen växer snabbt och erbjuder jobb för många nyanlända. I dag en relativt enkel väg in i det svenska samhället som i morgon kan bli ännu smidigare om vissa hinder undanröjs.

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Lönsamt med direktkontakt

Måltidsbegrepp luckras upp

Arkiv

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Ny vd på iFoodbag

Tar kryddan till högre höjder

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Kyckling-kedja intar Västerås

Den amerikanska snabbmatskedjan öppnade sin första restaurang på svensk botten i Göteborg i mitten av juni. Snart är det dags för Västerås.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Hur hållbar är skollunchen?

Polarbröd reinvesterar i bageri

De tar Sibylla till Fagersta

Trio till Matsmart

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

Här är butiken som gör sushisuccé

Rawfik öppnar i Eskilstuna

Pucken i konkurs

R&S lämnar foodnet.se

Asiatiskt i Trädgårdsföreningen

Ikea i matsvinnsprojekt

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

KFC rekordöppnade

Nytt grepp för hållbarhet

Konkurserna fortsätter i saluhallen

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Medelhav i Nordstan

Han är Köttföretagens nya ordförande

HKScan väljer ny ledning

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Nytt avtal för 15 000

Polarbar invigd

Nyskaparstipendie till fruktförädling

Grön matinspiratör prisad

Sänd till en kollega

0.144