23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Restaurangbranschens behov av en effektiv schemaläggning

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Att driva en restaurang är ett tufft jobb. Att driva en hel kedja är ännu svårare. Vad står en restaurangägare inför egentligen?

Listan är lång. Det handlar om råvarubeställningar, leveranser, att sätta ihop menyer och ständigt höga krav från kunderna. Ett av de största problemen är att kunna skapa ett bra team där olika attityder, önskemål och preferenser ska föras samman för att skapa ett välfungerande kollektiv. Sist men inte minst ska verksamheten drivas på ett lönsamt sätt med en ständig optimering i sikte.

En viktig del av restaurangernas vardag är att göra schema. Behovet av en effektiv schemaläggning är stort och blir allt större med tiden.

Vad ska du tänka på när du schemalägger?

För att göra schema restaurang så effektiv som möjlig finns det några saker du ska tänka på. Först och främst måste du prioritera rätt. Börja med att tänka på dina största utmaningar. Vilka är dem?

Oavsett ifall du driver en större kedja eller endast har en restaurang så står du inför tre huvudsakliga prövningar. Den första är att en restaurang alltid kämpar med att prestera på topp. För att vara framgångsrik och omtyckt ska den leverera en oförglömlig upplevelse och i dagens digitala värld betyder det att restaurangen ska ha bra revyer online. Och det kräver en utomordentlig prestation! När du lägger schemat ska du alltså se till att du alltid har ett team som presterar på bästa möjliga sätt. Teamet ska alltså omfatta olika positioner både köks-, och serveringspersonal som ser till att leverera en upplevelse som kunden i första laget inte glömmer.

Andra utmaningen är kommunikation. Miljön i en restaurang är stressig, alla springer omkring och det finns varken tid eller möjlighet till att genomföra ett normalt samtal. Därför ska du lägga ett schema restaurang så att teamet samlas en gång i veckan och pratar genom problem, önskemål och förslag till förbättringar. Det är ett bra sätt att skapa god stämning och en kreativ arbetsmiljö där de flesta trivs i.

Sista utmaningen finns att läsa om under nästa rubrik, så stanna gärna kvar.

Att behålla personalen – en stor utmaning  

En hög personalomsättning är ett av branschens största problem. De flesta som jobbar på restaurang ser det som ett extra jobb och inget som de egentligen vill hålla på med under en lång tid. Att personal ständigt säger upp sig innebär extra kostnader för ägaren och är en oroande tendens.

En vältänkt schemaläggning leda till att personalen stannar längre. Hur? Genom att kommunicera med de anställda och se till att tillfredsställa deras önskemål om tid och flexibilitet. 

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.062