Måltidsbegrepp luckras upp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Marketing Clinic presenterar en ny studie om svenskarnas förändrade måltidsvanor. Den bygger på en kartläggning av 21 000 måltider och lär vara den första i sitt slag.

Frågor som ställs i rapporten Shop and Eat 2017 är Hur äter och dricker vi? Hur förändras våra måltider? Varför väljer vi en viss måltid? Var köper vi maten vi äter? Hur påverkas butiker, restauranger, service och infrastruktur?

Rapporten presenterades på onsdagen i Almedalen av Johan Kaij på Marketing Clinic vid en paneldiskussion med Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Kristina Ossmark, marknadschef på Martin&Servera.

Johan Kaij konstaterar inledningsvis att måltidsbegreppen håller på att luckras upp. Färre anser att frukost är dagens viktigaste mål, en del hoppar över av hälsoskäl, för att minska matintaget.

Lunch har blivit ett ännu mer svävande begrepp än förr. Här har restauranger och dagligvaruhandel på senare år erbjudit allt mer varierade alternativ. Matlådekulturen är stark också i storstäder.

Middag har också definierats om – men barnfamiljerna håller starkare på traditionen att samlas till middag. De som är allra mest liberala är pensionärerna.

Hälsa är en annan stor trend. Men synen har förändrats snabbt. Numera är det färre som går på speciella dieter.

Nu är det mer varierat. Pressbyrån säljer mer korv än någonsin, men korv och öl kan kompenseras med att man springer en mil samma dag.

Johan Kaij berättar att socker är den nya boven - medan fett inte längre är en stor hälsofara i det allmänna medvetandet.

Att äta mer grönt är en trend, som märks över hela restaurangbranschen. Kristina Ossmark framhåller att det finns en enormt ökad efterfrågan på hälsosamma alternativ, inte främst att man undviker kött, utan att man bryr sig om hur köttet och grönsakerna producerats.

18-25-åringar uppger att de gärna vill laga mat från grunden. Mjuka värden är viktiga för yngre.

- Nya måltider ersätter de traditionella. Unga lägger mycket pengar ute. Helt ny krass generation som vill veta vad de äter, de vill ha ärliga varumärken och är snabba på att dissa, säger Kristina Ossmark.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Wayne´s Coffe till Oman

Efter Saudiarabien och Jordanien följer Oman för det svenska kafékonceptet.

O`Learys till nya marknader

Franchisekedjan öppnar första restaurang på Island i höst och i vår i Baltikum.

Nypremiär för Sibylla

Restaurangen i Viksjö nyöppnar i veckan.

Nu öppnar Gast

Teamet bakom Snickarbacken 7 och Kaffeverket har öppnat nytt vid Spökparken i Stockholm.

Food for Progress rekryterar ny chef

Han kampanjar för Orkla

Livsmedelsjätten fortsätter arbetet mot mobbning i samarbete med Friends.

Han är ny chef hos Lantmännen

Arkiv

Nu kommer årets rosa produkter

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

Nu lanseras Södertäljerullen

Kocken Mathias Dahlgren har tillsammans med lokal livsmedelsföretag och projektet Matlust tagit fram en ny maträtt.

Max till Strägnäs

Hamburgerkedjan öppnar i Strängnäs 2019.

Mer mjölkfritt hos Vapiano

Algföretaget knep årets Livsmedelspris

Svensk Fågel i snabbmatsutspel

Clock får nytt liv – igen

Finalisterna i Årets Arbetsplats 2017 utsedda

Här är företagen som tävlar om krogföretagens nya superpris.

Svenskt kaffe till Kanada

Det familjeägda kafferosteriet Löfbergs bildar ett dotterbolag i Kanada.

Ny chef till Arla

Orkla skapar dryckescentrum

Kungen av streetfood

Han tog hem segern i foodtruck-tävling med vegorätt.

Samma deg - ny form

Fortsatt besvikelse för livsmedelsproducenterna

Hornstull med ny dryckesdestination

Soda Nation expanderar på Södermalm med ny butik.

PIZZA-SM Han bakar Sveriges bästa pizza

Wisam Gharzoul från Vezzo Bar e Ristorante i Östersund gick segrande ur striden när finalen av Pizza-SM avgjordes i Göteborg på torsdagen. Årets vinnare menar att pizza ska kännas bra för mage och själ.

Vd-byte hos Duni

Snabbmatsklassiker till Luleå

Kafékedjan lanserar espressokapslar

Reitan snabbar upp digitalt

Reitan väljer buräggsfritt

McDonald's till Ulricehamn

Karma för konferensjätte

Framtidens läskflaska är gjord av trä

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Restaurangerna ökade under juni

Godis kan klassas som nyttigt

Coop öppnar butik med enbart snacks

Sänd till en kollega

0.108