Godis kan klassas som nyttigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Planerad märkning kan förvirra konsumenterna.

Flera globala livsmedelsföretag planerar att introducera en ny sorts färgkodad märkning för att särskilja hälsosamma produkter. Men enligt kritiker kan den nya märkningen snarare förvilla.

Märkningen baseras på portioner som kritiker anser vara godtyckliga. En portion chips är enligt den föreslagna märkningen 30 gram, en handfull och motsvarande mängd choklad är fyra bitar av en chokladkaka. Enligt bland annat föreningen Sveriges Konsumenter kan den här märkningen snarare förvirra än upplysa.

- När det gäller speciellt onyttiga livsmedel tycker vi att portionsstorlekarna ofta är konstiga och godtyckliga, och ger utrymme för manipulationer. Det kan bli orealistiskt utifrån hur många chips man faktiskt äter åt gången, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenters generalsekreterare till testfakta.se.
På Livsmedelsverket har man ännu inte tagit ställning till livsmedelsföretagens initiativ, dock finns det vissa farhågor:

Men branschen håller inte riktigt med om den analysen.

Läs också: Träningshajpen skapar nya mellanmål

– Vårt intresse är inte att sätta ett grönt ljus på choklad. Idén med portionsstorlekarna är att få realistiska portioner, alltså i linje med vad människor konsumerar, säger Steve Mann, kommunikationssamordnare på Mondelez som äger märket Marabou till testfakta.se.

Läs också: Premiär för Coops saluhall – på nätet

Inom dagligvaruhandeln har iallafall Coop bestämt sig för att konsekvent använda sig av 100 gram som jämförelsevikt istället för portionsvikt.

- Vi har bestämt oss för att inte använda portionsbaserad deklarering på våra egna varumärken, då det försvårar snarare än förenklar för våra kunder. Det gäller främst produkter som är mindre hälsosamma, säger Kajsa Liljegren, presskontakt på Coop till testfakta.se.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

OK satsar på ”Den vilda kocken”

OK Västerbotten plockar in ett lokalproducerat koncept från ”Den vilda kocken” till flera av sina stationer i länet.

Träningshajpen skapar nya mellanmål

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Kiosk med nytt namn

Webhallen får kafébesök

Ny vd för McDonald´s Norden

Han är ny vd för restaurangkedjan i Norden. Därtill har restaurangkoncernen en ny finanschef.

Nyhetsbrev

Rasta förvärvar Gastropub

Arkiv

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Restaurangkedjor till Söder

De öppnar i nya Söder, tidigare Söderpunkten, i Helsingborg.

Pinchos vd en vinnare

Risifrutti drar ned på sockret

Stationspris till Rondellen

Malmökafé prisat

För kunden i farten

Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Här är årets finalister i Fast Food Awards

Nu är 21 finalister korade däribland Asylodlarna, Johan & Nyström, Taku Taku, Duni, Wellme, Totemo Ramen och Jinx Food Truck.

Mocca Deli till Örebro

Kafékonceptet expanderar utanför hemstaden Eskilstuna.

Pilotrestaurang för Fazer

Fazer Food & Co öppnar i Nordstan i november.

Max kan vinna åtråvärt hederspris

Premiär för Coops saluhall – på nätet

Cafékedja startar crowfundingkampanj

Redfellas vill bli kundägd cafékedja och öppnar investeringsrunda.

Vilka vinner 2018?

I veckan tillkännages de nominerade till Fast Food Awards som äger rum i Malmö i januari.

Interna organisationsförändringar på Liseberg

Fazer förvärvar Froosh

Pinchos-grundare i entreprenörstävling

Johan & Nyström till Göteborg

Med Oumph hos Whole foods

Två nya medlemmar i Kött- och charkföretagen

Bensinstationskedja med ny vd

Chefsduo lämnar McDonald´s

Högt förtroende för livsmedelsindustrin

Juicekoncept till Femman

Wayne´s nyinviger i Hallarna

Menigo sponsrar Stella

Utmärkelse till Max

Sänd till en kollega

0.148