Framåt för Fairtrade

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Årets höstkampanj för Fairtrade har avslutats och intresset för produktsegmentet har ökat markant.

Intresset för Fairtrade växer och ett stort antal butiker runtom i Sverige har bidragit med information och provsmakningar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen ökar det kunskapen både i butik och hos konsumenter, säger Maria Granefelt, tf generalsekretare för Fairtrade Sverige.


Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Under årets kampanj har 125 Ica Kvantum-butiker tävlat om att få fler att välja Fairtrade-märkta produkter. Tävlingen vanns av Ica Kvantum Karlshamn som ökade antalet kundkorgar med Fairtrade-produkter med 83 procent under kampanjveckorna.

Samtidigt fortsätter Fairtrades produkter att sälja allt mer generellt, både i Sverige och världen. I Sverige ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent under 2016, Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kr per person och år, det vill säga totalt 3,6 miljarder kronor.

Bananer är den enskilda produkt som säljer bäst och idag är 17 procent av alla bananer Fairtrade-märkta. Globalt, där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgick till 7,8 enligt senaste årsredovisningen, säljer kakao bäst med en ökning på 34 procent under det senaste året.

Mer om:Fairtrade


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184