Burgare per cykel -Burger Bike

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

David Sjöblom, Tom Sakofall och Kalle Köhler ligger bakom snabbmatskonceptet Food bike med den närmaste ambitionen att ha fem cyklar på rull för att testa konceptet och åtgärda eventuella barnsjukdomar.

Sedan vill trion göra konceptet, och inte minst  prisvinnaren ”The Dirtburger”, tillgängliga även för kunder och franchisetagare utanför Sveriges gränser. Inom fem år siktar man på att ha 100 franchisetagare runt om i Europa. 

– Lyckas vi med det är 100 cyklar inte speciellt mycket. Då kan vi satsa på att ha 1 000 cyklar. Sedan är nästa steg att ta konceptet vidare till USA, säger Tom Sakofall i en kommentar.  

Konceptet bygger på en fullt utrustad mobil hamburgerkedja på cykel. Den trehjuliga cykeln är EU-klassad och godkänd som livsmedelsanläggning. På cykeln finns allt från från gas till stekbordet, kylar och redskap, till varmt och kallt vatten och rengöringsprodukter. 

Marknadsföring av var cykeln befinner sig sker huvudsakligen i sann truck food-anda via sociala media. Historien om Burger Bike och The Dirtburger började 2013 med eldsjäl David sjöblom med stor passion för vällagad mat och med en food truck, ”Burgarbussen”i Falun.

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.104