Duni köper förpackningsbolag

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Köper brittiska Biopac, en leverantör av engångsförpackningar.

Igår 8 februari köpte Duni upp 75 procent av aktierna i brittiska Kindtoo Ltd. Företaget har handelsnamnet Biopac och är en leverantör av engångsförpackningar i hållbara material för mat och dryck i Storbritannien.

Biopac har i dagsläget tolv medarbetare. Företaget har en omsättning om 55 miljoner kronor per år. Genom förvärvet kommer det att bli en del av Dunis affärsområde Meal Service.

– Vi välkomnar Biopac till Duni-familjen. En avgörande faktor för det här förvärvet är den tydliga förskjutningen av efterfrågan mot hållbara produkter i restaurang- och take away-segmenten. Vi ser fram mot att arbeta med Biopac-teamet, säger Johan Sundelin, vd för Duni.

– Tack vare kapaciteten att skräddarsy mat- och dryckesförpackningar i enlighet med kundernas varumärken, och ett tydligt fokus på hållbara produkter, har Biopac vunnit en avsevärd marknadsandel i hela Storbritannien. De extra resurser vi får genom att ta det här steget med Duni kommer att hjälpa oss att fortsätta växa under kommande år, säger Mark Brigden, teknisk chef på Biopac.

I sin årsrapport redovisar Duni en nettoomsättning på 1,254 miljarder kronor från det fjärde kvartalet 2017. Det är en ökning jämfört med 1,234 miljarder under motsvarande period år 2016. Resultatet efter skatt uppgick till 121 miljoner kronor (113).



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207