23948sdkhjf

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Genom ett samarbete med tyska startupbolaget Amidori lanserar Ikea en nyhet till sina restauranger på svenska varuhus – en lasagne med havre och gula ärter som bas istället för kött.

Lasagnen kommer också snart att gå in på restauranger i några andra länder, och planen är att den i framtiden ska bli ett stående inslag på Ikeas menyer i hela världen, säger Ikea Groups hållbarhets- och innovationschef Catarina Englund till HD/Sydsvenskans näringslivssajt 8 till 5.

Det följer tidigare satsningar, som bland annat innefattar investeringar i livsmedelsföretag med hållbar inriktning samt test av vertikala inomhusodlingar för egna grönsaker som ska ligga till grund för självförsörjning för varuhusen.

Läs också: Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Enligt kommentarer till 8 till 5 har man som mål att lasagnen ska sälja lika mycket som till exempel köttbullarna, men man vill också positionera sig som en aktör med hållbara produkter.

Läs också: Ikea vill odla på höjden

– Vi ser livsmedel som en viktig del av Ikea. Vi har ett ansvar att hjälpa till att erbjuda hållbar och hälsosam mat till ett lågt pris. I dag kan hållbar mat vara dyr, där ser vi den största påverkansmöjligheten. Vi kan också vara en förebild, gå i bräschen och få industrin att följa efter, säger Catarina Englund till sajten.

Tyska Amidori, som ännu inte lanserats brett på hemmamarknaden, tillverkar vegetariska produkter med tanken om att ersätta sojaprotein med protein från till exempel havre.
Mer om:Amidori |Ikea


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166