Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Genom ett samarbete med tyska startupbolaget Amidori lanserar Ikea en nyhet till sina restauranger på svenska varuhus – en lasagne med havre och gula ärter som bas istället för kött.

Lasagnen kommer också snart att gå in på restauranger i några andra länder, och planen är att den i framtiden ska bli ett stående inslag på Ikeas menyer i hela världen, säger Ikea Groups hållbarhets- och innovationschef Catarina Englund till HD/Sydsvenskans näringslivssajt 8 till 5.

Det följer tidigare satsningar, som bland annat innefattar investeringar i livsmedelsföretag med hållbar inriktning samt test av vertikala inomhusodlingar för egna grönsaker som ska ligga till grund för självförsörjning för varuhusen.

Läs också: Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Enligt kommentarer till 8 till 5 har man som mål att lasagnen ska sälja lika mycket som till exempel köttbullarna, men man vill också positionera sig som en aktör med hållbara produkter.

Läs också: Ikea vill odla på höjden

– Vi ser livsmedel som en viktig del av Ikea. Vi har ett ansvar att hjälpa till att erbjuda hållbar och hälsosam mat till ett lågt pris. I dag kan hållbar mat vara dyr, där ser vi den största påverkansmöjligheten. Vi kan också vara en förebild, gå i bräschen och få industrin att följa efter, säger Catarina Englund till sajten.

Tyska Amidori, som ännu inte lanserats brett på hemmamarknaden, tillverkar vegetariska produkter med tanken om att ersätta sojaprotein med protein från till exempel havre.
Mer om:Amidori |Ikea


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197