Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Genom ett samarbete med tyska startupbolaget Amidori lanserar Ikea en nyhet till sina restauranger på svenska varuhus – en lasagne med havre och gula ärter som bas istället för kött.

Lasagnen kommer också snart att gå in på restauranger i några andra länder, och planen är att den i framtiden ska bli ett stående inslag på Ikeas menyer i hela världen, säger Ikea Groups hållbarhets- och innovationschef Catarina Englund till HD/Sydsvenskans näringslivssajt 8 till 5.

Det följer tidigare satsningar, som bland annat innefattar investeringar i livsmedelsföretag med hållbar inriktning samt test av vertikala inomhusodlingar för egna grönsaker som ska ligga till grund för självförsörjning för varuhusen.

Läs också: Ikea vill odla på höjden

Enligt kommentarer till 8 till 5 har man som mål att lasagnen ska sälja lika mycket som till exempel köttbullarna, men man vill också positionera sig som en aktör med hållbara produkter.

– Vi ser livsmedel som en viktig del av Ikea. Vi har ett ansvar att hjälpa till att erbjuda hållbar och hälsosam mat till ett lågt pris. I dag kan hållbar mat vara dyr, där ser vi den största påverkansmöjligheten. Vi kan också vara en förebild, gå i bräschen och få industrin att följa efter, säger Catarina Englund till sajten.

Tyska Amidori, som ännu inte lanserats brett på hemmamarknaden, tillverkar vegetariska produkter med tanken om att ersätta sojaprotein med protein från till exempel havre.
Mer om:Amidori |Ikea


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138