Fler bagare behövs

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med branschinitiativet Tillsammans för fikat vill Sveriges Bagare & konditorer uppmärksamma och verka för instegsjobb och sänkt arbetsgivaravgift för unga.

På fettisdagen 13 februari förväntas 6 miljoner av svenskarna äta minst en semla.

Branschen vill under dagen lyfta fram att ännu fler ungdomar skulle kunna få jobb om arbetsgivaravgiften för ungdomar återställdes till samma nivå som 2016.

De senaste tre åren har bagerierna tack vare högkonjunkturen i snitt ökat omsättningen med 26 procent men anställt 4 procent mer personal. Det innebär att bagerierna anställt mindre än en sjättedel så många som de skulle kunna gjort med den omsättningsökning som skett.

– Vi älskar att fika i Sverige, det märks inte minst just på fettisdagen då vi äter mellan 5 och 6 miljoner semlor. Oavsett tid på året både vill och kan bagerier och konditorier över hela landet anställa fler. Den dubblerade arbetsgivaravgiften för unga har tyvärr lett till att bagerierna istället tvingas avstå att anställa för att klara av de ökade skatterna. Ungdomar går miste om jobb de skulle kunna få om arbetsgivaravgiften återställs, säger Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171