Nytt samarbete ska skjuta in Nicks på glassmarknaden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Inom kort går man in i en ny kategori med hjälp av nya samarbetspartnern Alvestaglass.

Företaget Nicks, som mest gjort sig kända för chokladkakor och bars, är redo att ta sig in på en ny marknad.

Genom ett samarbete med Alvestaglass kommer man under månaden att lansera en ny produktlinje för glass under sitt egna varumärke, som likt de andra produkterna i sortimentet inte har något tillsatt socker.

Enligt Nicks har man under fjolåret satsat på att förstärka sitt utvecklingsteam, vilket enligt bolaget gör att man har "unik kompetens" inom både konfektyr och glass.

Det ska enligt dem själva göra att man kan göra en bättre version av den amerikanska förebilden Halo Tops glass, ett företag som vuxit rejält i hemlandet. Bara under de senaste två åren har man tagit fem procent av den amerikanska glassmarknaden och ryktades nyligen vara aktuella för att bli uppköpta av Unilever.

Läs också: Triumf Glass kör helgpass i värmen

– Halo Top har bara ett problem. Det känns som att tugga på en spånskiva. Ändå har de tagit stora marknadsandelar, säger Nicks medgrundare Niclas Luthman angående hur man försökt göra en bättre produkt.

Precis som förebilden är glassen gjord på mjölk och grädde, men utan tillsatt socker. Man använder sig av en bas på polydextros, tillsammans med steviolglykosider samt sockeralkoholen erytritol.

Från Alvestaglass håll ser man att produkten kommer att finnas brett i hela landet, och lanseringen kommer också följas åt av en rikstäckande kampanj under våren.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123