23948sdkhjf

Nytt samarbete ska skjuta in Nicks på glassmarknaden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Inom kort går man in i en ny kategori med hjälp av nya samarbetspartnern Alvestaglass.

Företaget Nicks, som mest gjort sig kända för chokladkakor och bars, är redo att ta sig in på en ny marknad.

Genom ett samarbete med Alvestaglass kommer man under månaden att lansera en ny produktlinje för glass under sitt egna varumärke, som likt de andra produkterna i sortimentet inte har något tillsatt socker.

Enligt Nicks har man under fjolåret satsat på att förstärka sitt utvecklingsteam, vilket enligt bolaget gör att man har "unik kompetens" inom både konfektyr och glass.

Det ska enligt dem själva göra att man kan göra en bättre version av den amerikanska förebilden Halo Tops glass, ett företag som vuxit rejält i hemlandet. Bara under de senaste två åren har man tagit fem procent av den amerikanska glassmarknaden och ryktades nyligen vara aktuella för att bli uppköpta av Unilever.

Läs också: Triumf Glass kör helgpass i värmen

– Halo Top har bara ett problem. Det känns som att tugga på en spånskiva. Ändå har de tagit stora marknadsandelar, säger Nicks medgrundare Niclas Luthman angående hur man försökt göra en bättre produkt.

Precis som förebilden är glassen gjord på mjölk och grädde, men utan tillsatt socker. Man använder sig av en bas på polydextros, tillsammans med steviolglykosider samt sockeralkoholen erytritol.

Från Alvestaglass håll ser man att produkten kommer att finnas brett i hela landet, och lanseringen kommer också följas åt av en rikstäckande kampanj under våren.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nyhetsbrev

Sologäster välkomnas till Oaxen

Arkiv

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.091