Orkla degar för dansk pizzakedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Danska kändiskocken Gorm Wisweh säljer huvuddelen av sin kedja till norska livsmedelsjätten.

Pizzakedjan Gorms Pizza har de senaste åren vuxit med flera restauranger i Danmark – nu får man en ny huvudägare i form av Orkla, som köper 67 procent av bolaget.

Enligt Gorms vd, Anders Kjørup, ser man nu att det går att utnyttja kompetenser från bägge verksamheter:

– Vi har länge letat efter en partner som kan se värdet och potentialen som Gorms Pizza har, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: Ny ordförande i DLF

Delägaren Gorm Wisweh, tv-kocken som kedjan också fått sitt namn efter, kommer tillsammans med de sex andra delägarna fortsatt att äga en mindre andel av bolaget.

Läs också: Han är årets Pizzabagare

Kedjan har i dag tolv restauranger – varav nio är egenägda – belägna Köpenhamn, Odense och Århus, med cirka 170 anställda. Man har sedan tidigare också planer på att utöka verksamheten, närmast med en restaurang i Kolding. Vid senaste årsredovisningen omsatte man cirka 48 miljoner danska kronor.

Hur mycket Orkla betalar för aktiemajoriteten i Gorms avslöjas inte. I avtalet får Orkla också rätten att öka ägandet till 100 procent. Framöver kommer bolaget att drivas som en egen enhet inom divisionen Orkla Investments.
Mer om:Danmark |Gorms |Orkla |pizza


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146