”Ingen dryck passar så bra till vilken mat som helst som Champagne gör"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Möt svensken som bjuder på Champagne i fotbolls-VM.

I senaste avsnittet av Prata Mat möter RS Restauranger & Storköks chefredaktör Lisbeth Rauden Mikael Falkman för ett samtal om champagne, sång, sill och klimatförändringar och markförvärv i England. 

För andra gången är champagnehuset Taittinger sponsor av fotbolls-VM och är turneringens officiella champagneleverantör. Premiären för samarbetet skedde i Brasilien i samband förra VM. I år har huset tagit fram en speciell etikett och cuvé för evenemanget.

Även för ett starkt varumärke betyder det mycket att synas i ett av världens största idrottsevenemang.

– Vårt budskap är att vi är ett aktivt hus, som har möjlighet och muskler att varaofficiella VM-Champagnen, och på sätt förstärka varumärket och positionera sigmot konsumenten, säger Mikael Falkman som är stockholmare och verksam som internationell affärsutvecklare hos Taittinger.

Champagnehuset levererar dryck och får synlighet i utbyte genom avtal med FIFA. Själv kommer han att besöka VM, framför allt är matchbesök bokat i matchen mellan Sverige och Tyskland. Huset är också officiell Champagne till Women’s World Cup nästa år.

– Försäljningsmässigt går det väldigt bra för oss. 2005 såldes 4, 2 flaskor, på tolv år har det ökat till dagens 6,3 buteljer. Det, samt att vi gått från gått från att exportera från 90 till 160 exportländer, ser jag som ett kvitto på hur ägarna lyckas utveckla våraprodukter, säger Mikael Falkman.

Lyssna till Prata Mat här.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118