23948sdkhjf

Cafékedja i konkurs

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Runt 2014 nådde cafékedjan Barista sin topp med totalt 19 caféer i landet, varav åtta i Malmö – därefter började antalet minska. Under förra året petade kedjans styrelse både vd och flera andra chefer, och satsade på att göra om alla caféer till franchiseenheter.

I oktober 2017 inledde man ett försök att rekonstruera bolaget, vilket man då förklarade med att ekonomin varit i obalans under flera år. Nu rapporterar Sydsvenskan att försöket misslyckats och att Barista begärt sig själva i konkurs.

I dag finns totalt tio caféer kvar, varav fyra är i egen regi. Tre av dessa är i Stockholm och ett i Lund. Resterande sex är franchiseenheter, fördelade över Malmö (där kedjan först grundades 2006), Kalmar, Lund och Uppsala.

Enligt styrelseordföranden är en hårdnande konkurrens en av anledningarna till konkursen, då fler kedjor satsat på kravmärkning och hållbarhet i sina fokus.

Läs också: Antalet krogkonkurser ökade kraftigt 2018

– Det har skett ett skifte på marknaden. Espresso House, Wayne's och Joe and the juice – alla satsar hårt. Vi har haft ett unikt sätt att fokusera på det etiska och hållbara. Men då betalar man också lite högre kostnader för produktinköp och så vidare, säger Martin Frölander till tidningen.

Läs också: Fler hotell och restauranger i konkurs

Konkursförvaltaren kommer nu driva vidare kedjan, som i dagsläget har omkring 40 anställda, i jakt på en köpare.

I slutet av 2016 satsade kedjan på att få in kapital genom investeringar via crowdfunding – när emissionen stängde hade drygt 1 600 personer investerat i kedjan, som därmed fick in 21 miljoner kronor i kapital. Det talades då om ett svenskt rekord i crowdfunding.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146