Burgerkedjan börjar med biokol

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ingår i nytt kretsloppsexperiment.

Sju lantmästarstudenter på SLU Alnarp har inlett ett samarbete med aktörer från näringslivet i ett pilotprojekt med fokus på biokol. Ett av de företagen är hamburgerkedjan Max.

Läs också: Max expanderar i Skåne

Under våren 2018 myllas biokol ner i jorden på gården Skönadal på Österlen vars skörd sedan äts av djuren på gården. KLS Ugglarps kommer i nästa steg producera hamburgare av gårdens kött, som sedan säljs via Max. Restprodukter från restaurangerna går sedan till Skånefrö, som genom en pyrolysprocess producerar nytt biokol. På detta sätt skapas en kolinlagring och ett klimatpositivt jordbruk.

Nyttan med biokol är först och främst en minskad koldioxidhalt i atmosfären. Biokolet kan även öka markens produktionsförmåga och även minska läckaget av näringsämnen, samt leverera lokal fjärrvärme.

– Inom snar framtid är det rimligt att se biokolet som en grundpelare för att producera klimatsmarta livsmedel. Det är även ett kraftfullt instrument för lantbruket som genom att använda biokol kan minska miljöpåverkan, säger de sju lantmästarstudenterna från SLU Alnarp i ett pressmeddelande.

Mer om: Max Burgers | SLU


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13