Svensk tar hög post i europeisk branschorganisation

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagens Nicklas Amelin utses till ordförande i Food Drink Europes kommitté för livsmedelslagstiftning.

I och med att Nicklas Amelin utses till ordförande för europeiska branschorganisationen Food Drink Europes kommitté för livsmedelslagstiftning ("Food and consumer policy committee") blir han också den första svensken att sitta på posten.

Kommittén är en av fyra inom Food Drink Europe, där europeiska livsmedelsindustrins ståndpunkter gällande EU:s livsmedelslagstiftning samlas in och bearbetas. Tillsammans med de olika kommittéernas expertgrupper bidrar man till hur organisationen ställer sig i nyckelfrågor, vilket efter beslut sedan kommuniceras ut till europeiska och internationella beslutsfattare.

Läs också: HaV föreslår ålförbud

Inom kommittén arbetar man med frågor inom EU:s regelverk gällande bland annat närings- och hälsopåståenden, livsmedelssäkerhet, "novel foods" och livsmedelsförpackningar, för att nämna ett urval.

Läs också: Restauranger ska tvingas visa var köttet kommer ifrån

Nicklas Amelin har sedan 2014 arbetat som Livsmedelsföretagens EU-expert och utnämningen möts positivt av den svenska branschorganisationen:

– Vi är mycket stolta över Nicklas som vi vet kommer att göra ett fantastiskt jobb som ordförande. Vi är också väldigt glada att Livsmedelsföretagens satsning på att flytta fram positionerna inom Food Drink Europe har gett så snabba resultat och att vi nu har en ännu bättre utgångspunkt för att tillvarata våra medlemmars intressen i det viktiga arbete som sker i Bryssel, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178