Svenska kafékedjan till Kina

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Blir kedjans största avtal genom tiderna.

Wayne´s Coffe har tecknat ett 15-årigt avtal med Jucheng, en masterfranchisetagare i Kina om etablering av kaféer. Det första kommer att etableras i Shanghai och sedan ska kedjan expandera vidare i större städer.

– Avtalets långsiktighet gör att vi har tid att etablera oss på den kinesiska marknaden. Även om startpunkten för Waynes Coffee är Shanghai, så tar förstås inte ambitionerna slut där. Vi räknar med att expansionen kommer att gå vidare i Kina, med fokus på större städer, säger Shuang Li, vd för Jucheng i ett pressmeddelande.

Wayne´s finns nu i sju länder och har förutom etablering i mellanöstern senast slagit rot i Vietnam och nu är alltså turen kommen till Kina.

– Vi har länge pratat om att expandera till fler länder i Sydostasien. Att Kina har blivit verklighet beror bland annat på att vi har lyckats hitta rätt franchisetagare. Någon som kan ta hela ansvaret för att expansionen ska bli en succé, säger Wayne’s Coffees vd Mats Hörnell i en kommentar.

– Historiskt sett förknippas Kina med te och tedrickande, men detta ser ut att vara på väg att förändras. I takt med att fler kineser reser, arbetar och studerar utomlands förändras också vanorna. Till exempel växte marknaden för kaféer med 37 procent under 2016.

Mer om: Wayne´s Coffee


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118