23948sdkhjf

Restauranger ska tvingas visa var köttet kommer ifrån

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"Det har hänt väldigt, väldigt lite. Nu är vi less på det här", säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till Dagens Nyheter.

Regeringen vill att det ska vara obligatoriskt för restauranger och storkök att ursprungsmärka det kött man serverar. Men för att en sådan lag ska gå igenom krävs först godkännande av EU-kommissionen. Därför har Konsumentverket och Livsmedelsverket nu fått i uppdrag att ta fram underlag som ska leda till godkännandet, skriver Dagens Nyheter.

– Vi har vid ett flertal tillfällen uppmanat branschen att ta fram en frivillig märkning för restauranger och storkök på samma sätt som man har gjort i dagligvaruhandeln, men det har man inte gjort. Det har hänt väldigt, väldigt lite. Nu är vi less på det här, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), till DN.

Till skillnad från i butik finns det inom restaurangbranschen i dag ingen regel om att redovisa varifrån köttet kommer. Efter en debattartikel om ämnet av Sven-Erik Bucht och konsumentminister Per Bolund (MP) för drygt två år sedan tog branschorganisationen Visita beslut om en rekommendation till sina medlemmar att informera om ursprung, men någon större skillnad har inte inträffat.

Läs också: Svensk tar hög post i europeisk branschorganisation

Bland andra EU-länder med liknande regler syns Frankrike och Irland. I höstas ansökte Finland, men fick avslag.

– Finland ansökte om kött och även fisk. De ska nu arbeta om sin ansökan. Vi ska se hur de gjorde och vad det var som ledde till av­slaget och även följa hur de kompletterar ansökan. För vår del gäller det i ­första hand kött, men vi utesluter inte att vi går vidare på andra produkter längre fram, säger Sven-Erik Bucht till DN.

Myndigheterna med uppdrag om att ta fram underlag siktar mot ett färdigställande så snart som möjligt, men ett datum för när frågan avgörs kan i dag inte ges. Bland kriterierna för nationellt bestämmande om ursprungsmärkningen måste bland annat landet kunna visa på samband mellan kvalitet och ursprung.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Nyhetsbrev

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Arkiv

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Pizza Hut tappar långvarig vd

Cateringföretag vill expandera

Ny grillrestaurang på Avenyn

The Prime Grill del av en förnyelseprocess som pågår i hela området.

Antalet krogkonkurser ökade kraftigt 2018

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Picadeli i storaffär

VIP-kockar volontärer i grötigt myskaos

Idag var det dags för Stadsmissionens årliga julgröt till förmån för hemlösa. De första 2000 portionerna tog slut i ett nafs. Ny leverans och praktiskt lagda Vip-kockar löste årets kockutmaning med bravur.

Styckmästarn med ny vd

De är bäst på street food

Matsas Mat, Korrito och The Good Gringo är finalister i kategorin Årets streetfood i Fast Food Awards 2019.

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Lanserar ersättning för plastsugrör

Ny Sushi Yama i Linköping

Historiskt låg skörd av matpotatis

Sushikedja öppnar nytt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165