Den heta sommaren bäddar för bryggerirekord

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Bland annat har försäljningen av alkoholfri öl ökat explosionsartat.

Det varma sommaren har tuffat på sedan i maj och orsakat enorm skada i form av värmeslag och skogsbränder. Men allt har inte varit negativt. TT (via GP) rapporterar nämligen att hettan bäddar för rekord för svenska bryggerier. Bland annat har Systembolaget visat en ökning av försäljning av öl med tio procent jämfört med samma period förra året. För cider var den motsvarande siffran 18 procent.

Och så har det sett ut under hela sommaren.

– Sommaren är de viktigaste månaderna för oss, så blir sommaren bra blir hela året bra. Och nu har vi fått ett extremt fint väder som vi inte hade räknat med. På den svenska marknaden kommer det bli rekord, det tror jag. Om nu inte någonting händer i augusti och september, säger Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri, till TT.

Kopparbergs är inte de enda som gått bra under de varma månaderna. Även Spendrups räknar med rekord.

– Vi har aldrig haft de här siffrorna tidigare, säger Rose-Marie Hertzman, presschef, till TT.

Ser man på rena siffror så ökade Spendrups sin försäljning av flaskvatten med 26 procent. Läsk och cider har ökat med 36 procent och starköl med cirka 12 procent. Men ingen av dessa kategorier är i närheten av den största vinnaren – alkoholfritt öl. Där låg ökningen på 54 procent.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Nyhetsbrev

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Arkiv

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11