23948sdkhjf

”Matens framtid är inte mat, det är data”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Inget mindre än matsystemets totala omvälvning behandlades på Retaildagen.

– Omställningen av matsystemet är det största som har hänt planeten jorden sedan mannaminne, det sade Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech ochinledningstalare på Retaildagen på Berns i Stockholm.

Enligt Johan Jörgensen är vi just nu uppe i en matrevolution där själva synen på mat måste förändras i grunden. Enligt honom är mat i grund och botten bara data rörande sådana funktioner som näringsvärde och enligt honom behöver vi i framtiden gå ifrån en syn på mat som värde i kronor per kilo och snarare tänka i näring per kilo, eller sjyssta arbetsförhållanden per liter.

– Framtidens mat är bara data, utan data är mat ingenting, sade han.

Johan Jörgensen passade också på att ge en känga åt det som han anser vara ett onödigt stort fokus på andra, mindre branscher.

– Jag kan bli lite upprörd ibland över hur Spotify-fixerade vi är i det här landet. Mat i Sverige är tre gånger större än musik är globalt, Spotify är ett struntföretag, i en liten fluglort till industri jämfört med maten. Allt vi håller på med i techsektorn, allt socialt med nya medier är bara uppvärmningen till vad som kommer att hända när matsystemet digitaliseras, sade han och fortsatte:

– När vi sitter på hemmet och tittar tillbaka kommer vi att se att det var omställningen av matsystemet som definierade vår tid, och ser vi inte det så har det gått åt helvete och vi är döda.

Retaildagen behandlade även andra ämnen men ett återkommande ämne var behovet av omnikanaler och flera av talarna talade om att även om det är viktigt att finnas i flera kanaler är det viktigaste att hamna i rätt kanaler.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar. Se på Ica Nära och Ica Maxi, det är väldigt olika butiker som ser olika ut, man måste hela tiden tänka på vad vi använder butiken för, sade Johan Kaij från Marketing Clinic.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om:Retaildagen
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Nyhetsbrev

Big Mac – i sommar även med bacon

Arkiv

En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Svensk kock ny nordisk mästare

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Cannabisglass nästa för Ben & Jerry's

Hållbart när Smaka på Stockholm drar igång

Sju nya McDonald's start på kraftig expansion

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Han går från Spotify till Gastrofy

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126