23948sdkhjf

Champagnehuset Mumm smyckar kartongen

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Samarbete med känd svensk smyckedesigner.

Champagnehuset Maison Mumm inleder ett samarbete med Maria Nilsdotter. Smyckesdesignern känd för sin säregna stil och sitt tydliga uttryck har valt att göra något helt nytt. Resultatet är en kartongbox som går att behålla som en smyckesask.

Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnebox med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Det röda sidenbandet är en tribut till Legion of Honor - den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 5 november i en begränsad utgåva på 3000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Myllymäkis nya stjärnkrog letar talanger

Restaurangen på Djurgården börjar äntligen ta form.

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Uteserveringar utöver det vanliga

Svensk mästare i hembryggd öl

Nytt barteam när Corner Club nyöppnar

Beyond Meat värderas till över en miljard

Nyhetsbrev

Jinx utökar – öppnar restaurang

Arkiv

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113