23948sdkhjf

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder visar ny kartläggning.

För första gången har conveniencebranschen kartlagts av Convenience Stores Sweden, CSS, och HUI Research.

Där framgår att branschen som helhet nu omsätter 26 miljarder kronor och har en marknadsandel på 8,4 procent av den totala livsmedelshandeln.

Andelen kedjeanslutna conveniencebutiker har ökat de senaste åren vilket är en av anledningarna till att den här sortens kartläggning nu låter sig göras. Även om mycket i kartläggningen bekräftar det många redan trott bjuder den på några överraskningar

– 8,4 av omsättningen, relativt liten del av dagligvarubranschen men det som är lite förvånande är att antalet anställda är så pass högt då det ligger på hela 18 300. Det är viktigt att ta med sig när vi pratar med politiker och myndighete,r att de förstår att branschen faktiskt är så här stor när man lägger ihop det, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden till Fri Köpenskap.

Tar convenience marknadsandelar från dagligvarubranschen?
– Det är svårt att säga eftersom det hela tiden svänger. För åtta år sedan var det tvärtom då butikerna byggde ut sina förbutiker men nu ser vi att det vänder tillbaka. Det är inte alltid lätt att få en förbutik att fungera då den ibland kan ta resurser ifrån och störa den vanliga verksamheten.

Kartläggningen som är baserad på bland annat bokslut är den första i sitt slag och förhoppningen är att den ska göras om årligen och då även kunna gå djupare in i branschens utveckling.

– Det finns vissa saker som vi inte fått fram som till exempel hur de olika kategorierna skiljer sig åt. Skulle vi göra det tror jag vi skulle se att konfektyrförsäljningen tar en större andel av dagligvarubranschens andelar, säger Bengt Hedlund.

Kartläggningen visar att marginalerna på i snitt 1,5 procent för convenience är lägre än för dagligvaruhandeln.

– Marginalerna säger inte så mycket men något som både var intressant och skrämmande var att det var en hel del företag med låga eller till och med minusmarginaler. Däremot ser vi ingen koppling mellan små och stora företag och vinstmarginalerna som vi trodde, du kan ha en stor butik som går minus eller en liten som går plus, säger Bengt Hedlund.

Enligt Bengt Hedlund är det snarare utbudet som är avgörande för framgång.

– De flesta stora kedjor är riktigt duktiga. De driver framförallt måltidslösningar, något som kan vara svårt för de mindre aktörerna att göra. Det finns så klart undantag men har man inte som en liten aktör lyckats med det då är man illa ute, säger Bengt Hedlund.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Nyhetsbrev

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Arkiv

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126