23948sdkhjf

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Den prisbelönta matbloggaren Zeina Mourtada startar livsmedelsmärke tillsammans med Evanoff Group.

Det nya varumärket och de första produkternas ska lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad varumärket ska heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt. Det presenteras senare i år.

– Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort. Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.

Zeina Mourtada.

Bakgrund: 37 år och bosatt i Sollentuna norr om Stockholm. Kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

Böcker: Har givit ut två kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken ”Zeinas Kitchen, Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade ”Zeinas Green Kitchen, Gröna recept från hela världen”.

Priser: ”Stora Matpriset” av  Allt om Mat.

Zeina Mourtada, känd under namnet Zeinas Kitchen, har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en välbesökt matblogg och drygt 145 000 följare på Instagram.

Dani Evanoff som tidigare i år berättade för Fri Köpenskap att Evanoff Group egentligen inte skulle jobba med start ups längre kunde inte hålla sig från det här tillfället.

– Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, vd på Evanoff Group.”

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Nyhetsbrev

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Arkiv

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Då öppnar Max på Kungsholmen

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Världens första ölflaska i papper

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152