23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Gör bästa möjliga intryck på mässan

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

För verksamma inom restaurang och storkök finns det en stor mängd intressanta mässor både i Sverige och internationellt.

Gastronord som går av stapeln varje år på Stockholmsmässan är norra Europas största mässa inom hotell och restaurang men det finns en uppsjö mindre och mer nischade mässor såsom Chark SM och Fastfood och café-mässan i Göteborg. Dessa branschmässor är ett utmärkt tillfälle att nätverka och träffa andra inom branschen men för den som letar efter tillfällen att expandera, bilda en restaurangkedja eller skaffa nya leverantörer är det än viktigare att förbereda sig väl inför sitt mässbesök.

För den som ska ställa ut för första gången finns det en hel del att tänk på för att man ska få ett lyckat besök på mässan.

Tips för utställningsmontern
Det är inte alltid lätt att få uppmärksamhet på en stor mässa med många utställare men egentligen behöver man inte försöka locka alla besökare. Fokusera istället på att locka de rätta besökarna. För att lyckas med detta måste man veta vad man har för mål och vilken publik man vill nå ut till. Vill man expandera och locka ny franchisepartners måste hela ens bås utformas med detta i åtanke.

Till att börja med måste montern följa företagets grafiska identitet. Driver ni en restaurangkedja ska båset kännas som en förlängning av era restauranger och allt det som utmärker ert företag ska framgå klart och tydligt. Dessutom ska montern locka besökare att dröja kvar. Det måste finnas sittplatser och möjlighet att på ett snabbt och visuellt sätt kunna inhämta den information du vill kommunicera till era besökare. Det behövs gott om material som hjälper den intresserade att inhämta ytterligare information och dessa kan praktiskt förvaras i diskreta och platseffektiva broschyrställ.

Men det första intrycket man lämnar är det absolut viktigaste och därför är det viktigt att man inte förvirrar besökare med allt för många intryck. Samtidigt som det kan vara lockande att vilja knyta många olika former av kontakter på en mässa så bör en mässmonter fokusera på en fråga och ett budskap, därför måste man vara p det klara med exakt vad man har för huvudmål på mässan. Givetvis bör man ta tillfället i akt och knyta även andra kontakter men det är bäst att göra detta när man minglar hos andra utställare eller går på föreläsningar. Montern måste ha ett solklart fokus.

Till sist får man inte glömma bort att engagera så många av sina besökares sinnen som möjligt. En vit och tråkig mässmonter väcker ingen nyfikenhet. Det är trots allt fråga om en restaurangmässa så det gäller att väcka till entusiasm med hjälp inte bara med visuella intryck. Visa vad ni har att erbjuda med en mysig mässmonter full med härliga dofter och smaker.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.08