23948sdkhjf

Ännu ett varumärke poppar upp – ”urkul att skapa ostig meny”

Den EU-skyddade svenska prästosten poppar upp igen. Syftet med den tillfälliga restaurangen i Göteborg är att visa att den klassiska osten är mer än bara ett pålägg.

Popup-restauranger har blivit ett allt vanligare grepp för livsmedelsbolag att presentera och marknadsföra sitt varumärke och sortiment. Gårdsfisk och Oddlygood är två färska exempel.

I september förra året hade den svenska ostklassikern Präst en popup på Nytorget på Södermalm i Stockholm. Nu poppar de upp igen. Den här gången i Göteborg mellan den 8 och 13 maj på Drottninggatan 30, mitt i stadens centrum.

Präst, Herrgård och Grevé är registrerade varumärken som ägs och licensieras ut av Svenska Ostklassiker AB. Svenska Ostklassiker AB ägs gemensamt av Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Falköpings mejeri och Gäsene mejeri. Även dagligvaruhandel och ostgrossister kan ha licensavtal för att få använda varumärkena.

Kocken och Instagramprofilen Malin Persson är Präst-restaurangens ciceron med uppdrag att visa att smörgåsklassikern är mer än bara ett pålägg.

– Präst har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta och jag hoppas kunna inspirera fler till att hitta nya användningsområden. Själv använder jag den i allt från moffiga mackor till snabblagade pastarätter – en smakkompis som alltid finns där. Det har varit urkul att få skapa en ostig meny där Präst får spela huvudrollen, och jag kan knappt vänta på att fler ska få prova det jag kokat ihop, säger hon i ett pressmeddelande.

Idén är att samtliga rätter serveras med Präst som huvudingrediens. Bland annat bjuder hon på gnocchi bakad i tomatsås med prästost, grillad prästost med persiljesallad, dijon och cornichons samt präst- och tomattart med haricots verts i gräddig vinägrett.

Rätterna är vegetariska och kostar 50 kronor styck.

Läs mer om: ost
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079