Burger King utmanar snabbmatsnormen – lanserar premiumburgare
Burgarställena med premiumburgare får nu konkurrens av en amerikansk jätte. Burger King lanserar ett premiumutbud som enligt kedjans pressinformation suddar ut gränsen mellan snabbmat och gourmet.
Svenska Burger King har under de senaste åren mest förknippats med stängningar. Bland annat har Max tagit över elva lokaler som franchisekedjan lämnat och i Uppsala flyttar Five Guys in på Burger Kings klassiska adress i centrum.
Det hindrade inte Burger Kings landschef, Carsten Lambrecht, från att i en intervju med RS & Fastfood förra året uttala ambitioner om att öka den amerikanska kedjans synlighet och marknadsandelar. Den nya strategin var då att gå tillbaka till den grundläggande kärnan, det vill säga kvalitet och smak.
– Det vi försöker kommunicera är kvaliteten på våra produkter för det är där vi tror vi är starka och är en av drivkrafterna att bygga varumärket och återfå förtroendet hos våra kunder, sa Carsten Lambrecht då.
Han har nyligen gått vidare till egen verksamhet, med Burger King Scandinavia som kund, men strategin verkar ligga fast. Med lanseringen av ett premiumutbud vill Burger King utmana snabbmatsnormen. ”Nu får även pöbeln smaka på gourmet!” skriver kedjan i ett inlägg på Facebook där den nya reklamfilmen rullar.
Gourmet Korean Gochujang-burgaren, grill och kyckling, är först ut men fler varianter ska följa. Ambitionen är att framåt alltid ha två premiumburgare på menyn.
Premiumsatsningen går hand i hand med en uppgradering av miljön. Företaget har nyligen genomfört omfattande renoveringar av sina restauranger runt om i Sverige.