Fast Food Awards 2016: Här är alla 21 finalister

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Nu är alla finalister i sju olika kategorier klara till snabbmatsbranschens årliga utmärkelse Fast Food Awards. Prisutdelningen äger rum på mässan Fastfood&Café och RestaurangExpo på Malmömässan den 3 februari 2016.

– De sju jurygrupperna har gjort ett gediget arbete för att plocka fram kandidater som står för nytänkande och matglädje inom branschen och som är goda förebilder, säger Fast Food Magazines chefredaktör Anders Örnevall och fortsätter:
– Det är inspirerande att få premiera några av de mest hängivna entreprenörerna i branschen. Genom Fast Food Awards är vi med och drar vårt strå till stacken för att uppmärksamma kanske den mest kreativa sidan i restaurangbranschen.

De sju jurygrupperna har under några månader, besökt, testat, läst om och tagit in referenser på ett stort antal nominerade kandidater till Fast Food Awards 2016.

I de olika jurygrupperna har bland andra Ingela Stenson, United Minds, Maria Nygårds, frilans, Lennart Wallander, Food & Friends, Agnes Lindberg, Yelp, Anna Nordström, Spoon, Rebecka Brage, Stockholm Food, Maria Troberg-Elonq, Tastline, Daniel Fritzdorf, Stockholmsmässan samt Pelle Tamleth, krogredaktör på Nöjesguiden, deltagit.

Efter intensiva jurygruppsmöten har man till sist enats om följande kandidater i de olika klasserna:

Årets Briljanta Idé
Nidal Kersh, Stockholm
Motivering:
Streetfood-aktivisten Nidal Kersh har gjort gatumatens värld i Stockholm till en bättre värld. Grundat intresseföreningen Streetfood Stockholm, anordnat streetfoodfestival, har kampanjat för en trappa! där folk kan sitta och äta sin mat, bara det. Har även startat Falafelbaren på söder. En riktig eldsjäl med andra ord.

Semmelwrapen
Motivering:
Semmelwrapen, Tössebageriet. En utveckling av den traditionella semlan skapad av en av Sveriges främsta konditorer och numera innovatör inom svensk konditorbransch. Semmelwrapen blev känd ”över en natt”. I februari hade 85 procent av Sveriges befolkning hört talas om den och sex procent hade smakat den. Det är unika siffror.

Urban Deli, Sveavägen, Stockholm

Motivering:
En trendsetter och ett nytt sätt att äta i Stockholm. Snabbt, bekvämt och med valmöjligheter på nya nivåer och med kvalitet och goda smaker. Här finns nåt för alla, från à la carte till mikromat. Platsen är välkomnande. Det är en rejält uppgraderad fastfoodmiljö med fokus på inredning och utbud. Man vågar verkligen sticka ut.


Årets Café/Coffeshop
Bageri Petrus, Stockholm
Motivering:
Här varvas klassiska och nytänkande baktekniker där mjölet och fyllningarna står i fokus. Dessa väljs efter säsong och humör på detaljnivå. Petrus har även förstått att kaffet är en viktig del i konditoriupplevelsen. Petrus revolutionerar konditoribranschen med hög integritet, värme och innovation.

Tössebageriet, Stockholm

Motivering:
Alltid genomgående hög kvalitet på såväl klassiska som moderna bakverk i kombination med innovativa, både i bakverk och konceptualisering. Den nationella hysteri som lilla lokala Tössebageriet lyckades skapa med sin semmelwrap saknar motstycke.

Uggla Kaffebar och Café, Malmö

Motivering:
Ser till att besökarna av S:t Knuts torg i Malmö får goda mackor, kakor och kaffe. Uggla har även blivit en mötesplats med hjärtlig atmosfär och personligt bemötande, för alla åldrar. Ett riktigt bra café, helt enkelt.


Årets Fast Casual
Barabao, Stockholm
Motivering:
Grym mat med spännande smaker till schyssta priser. Ångkokt bröd med ljuvliga fyllningar och mycket kärlek i upplägg och servering. Hela familjen är engagerad i design, mat och marknadsföring. Har lockat många stockholmare på kort tid.

Egg Inc, Stockholm
Motivering:
Här är det ekologiska, svenska ägget ensam hjälte, i kolhydratfattig snabbmat med brett register. Från äggröra till äggwrap. Kostmedvetenhet och hälsotänk står i centrum. Bra mat för den stressade gästen. Laktos- och glutenfritt är en självklarhet.

Maxos, Stockholm
Motivering:
Fantastisk falafel, vällagad, välsmakande och prisvärd. Lätt friterad i bra olja. Här känns det inte onyttigt att äta falafel. De har även hummus, lammkorv och goda tillbehör.


Årets Hjärta
Paradiset, Stockholm
Motivering:
Nästan som en vanlig livsmedelsbutik men med ett ovanligt utbud. Vad du än väljer i butiken; att handla med hem eller att äta i deras foodcourt, så vet du att ursprunget är naturligt och hållbart. Underbart när någon vågar satsa på helheten och hjälpa konsumenten till bra val.

Rude Food, Malmö
Motivering:
De senaste årens trender i krogbranschen har handlat om ekologiskt och närproducerat. Nästa stora förändring handlar om att minska svinnet. Rude Food ligger i täten av denna utveckling. De fångar upp det som ska hamna på sophögen och gör något gott och spännande av detta.

Rune Kalf Hansen, Stockholm
Motivering:
Långt före många andra har han i ett decennium inspirerat om närproducerat och ekologisk mat. Tillsammans med sin son har han startat en 100-procentig prisbelönad snabbmatsrestaurang som kaxigt visar att det går utmärkt att servera god, ekologisk snabbmat till en billig penning.

Årets Kombo
Dallas Burger, Lund
Motivering:
Snygga menyer som skapar sug och nyfikenhet. Dryck är självklart placerad med de olika varianterna. Både namnen och upplägget av maten gör att man tänker fräscht och nyttigt i stället för kaloritungt.

Gröna Lund, Stockholm
Motivering:
Smart, enkel, inspirerande och prisvärd meny att välja ifrån. Valet underlättas genom relevanta kombinationer av mat och dryck med tydliga priser. Något som behövs för den trötta och hungriga familjen eller kompisgänget på väg mellan berg-och-dalbana och Lustiga Huset.

Pressbyrån
Motivering:
Plus 15 kronor valfri 50 cl dryck på all snabbmat hos Pressbyrån. Smart kombination där kunden gör sina egna val utan en massa krångliga regler eller undantag. Med korv för 15 kronor på menyn blir det en riktigt förmånlig kombination.

Årets Leverantör
Convini
Motivering:
Convini har, med modern teknik och stor eftertanke, skapat ett erbjudande av måltidslösningar anpassat efter dagens konsuments behov av tillgänglighet. Ett bidrag till branschen som gör att de förtjänar en finalplats.

Lindvalls Chark
Motivering:
Lindvalls Chark har under flera år varit en uppskattad leverantör inom fastfood och convenience. Företaget levererar produkter av hög kvalitet i kombination med bra servicegrad och kundanpassade lösningar. Detta i kombination med svensk prägel och en stabil tillväxt har legat till grund för framgångarna.


Swish

Motivering:
Swish har förenklat betalningstransaktionen mellan kunden och fastfoodbranschen och genom detta skapat förutsättningar för fler måltidsaktörer att etablera sig i branschen. Swish är en lösning i tiden som har framtiden för sig.

Årets Streetfood
Gothenburg Food Trucks, Göteborg
Motivering:
Ett initiativ fullt av kärlek till gatumat. Det är exakt vad som gömmer sig bakom namnet. Med en ambition att sprida matglädje, gastronomiskt kunnande och rå streetfood-kultur till hela Göteborg, samlar de en mängd olika matkoncept under ett och samma tak. Och framför allt, det är väldigt gott.

Scandwich, Malmö
Motivering:
Med väl utstuderade påläggskombinationer och picklade persikor skapar Scandwich gudomliga mackor. Och om grunden är ett riktigt gott bröd, är den extra kryddan i form av en rejäl skopa humor aldrig helt fel heller. Scandwich är anhalten som i sig lockar oss tillbaka till Mitt Möllan, om och om igen.

The Kitchen Crew, Stockholm
Motivering:
Tre glada kockar i en brandbil är nog den bästa benämningen av The Kitchen Crew. Här bjuds på svensk mat med amerikanska influenser och det är vällagat från grunden. Skapat med mycket, mycket hjärta.

Vinnarna i respektive kategori koras på mässan Fastfood & Café och Restaurangexpo, easyFairs, Malmömässan, den 3 februari kl 16.
Läs mer om tävlingen på www.fastfoodawards.se .

För mer information:
Projektledare Malin Looft Nyquist, 0736-82 53 19, malin.l@mentoronline.se , www.fastfoodawards.se .

Fast Food Magzine är Sveriges ledande branschkälla/varumärke som bevakar snabbmatsbranschen, branschen som ger snabb och enkel matservice till folk i farten. Fast Food är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.138