Så ska Nordrest bli stora i hela Norden – ”Börsnoterat för ökat förtroende”
Nordrest är Sveriges enda foodservicebolag. De har restauranger som vänder sig mot arbetsplatser, skolor, sjukhus och Försvarsmakten bland annat. De bedriver även catering och äger restaurangkedjan Dinners. Under en längre tid har de även haft ett samarbete med stjärnkocken Pontus Frithiof som har utvecklat restaurangkoncept åt Nordrest.
– Vi fokuserar på naturliga gästflöden som arbetsplatser och skolor. Ställen som behöver en restaurang där man inte aktivt behöver dra in gästerna, säger Thomas Dahlstedt, grundare och vd på Nordrest.
Därför har de även valt att fokusera på Arlandas terminal 5. De har flera restauranger där tillsammans med Pontus Frithiof eftersom även det är en sluten plats. Av samma anledning finns de även på en del hotell och nyligen tog koncernen även över restaurangen på Naturhistoriska museet i Stockholm.
För en vecka sedan öppnade Nordrest ännu en restaurang på Arlanda tillsammans med Pontus Frithiof.
– Vårt mål är att ha minst 10 procent organisk tillväxt. Vi vill fortsätta växa i Sverige, säger Thomas Dahlstedt.
Sverige är inte det enda landet som ingår i planerna för expansion. Så småningom ska man ha verksamhet i hela Norden. För några veckor sedan påbörjades expansionen i Finland genom ett förvärv av cateringfirman Garam Vermiglio catering oy.
– Vi var på väg att börsnotera oss redan 2020 men på grund av covid behövde vi avsluta den processen. Sedan dess har vi legat och väntat på rätt tillfälle och nu lyckades vi i maj i år. Avsikten är att kunna expandera till resten av Norden. Vi har inte behövt börsnotera för pengarnas skull utan vi gör det för ett ökat förtroende, menar Thomas Dahlstedt.
Han fortsätter att berätta om hur det var svårt när företaget först startade i Sverige att få förtroende. Thomas Dahlstedt menar att det kommer vara lättare att etablera sig i andra länder som ett börsnoterat företag.
– Man vågar inte chansa om man inte vet vilka vi är. Med en börsnotering finns det en annan transparens, tillägger Thomas Dahlstedt.
Det är genom förvärv som Nordrest tänker etablera sig i andra länder.
– Vi gör precis som vi gjorde i Sverige. Ska vi växa behöver vi en plattform som vi förvärvar. Tidigt i Nordrest historia började vi med delägda restauranger och det är på liknande sätt vi tänker växa i andra länder nu, menar Thomas Dahlstedt.
Den stora utmaningen menar han är att hitta starka lokala chefer. Han ser inte att han vill gå in och förändra en massa i de förvärv som görs utan har gärna chefer på plats som vill sätta sin prägel.
– Det vi ska göra i Finland är att bygga om arbetssättet lite så att det blir som resten av vår verksamhet. Tanken är att vi fokuserar på detta i ett år och sedan ser vi vart vi är.
Det finns inga definitiva planer efter finlandsförvärvet men tankar finns det.
– Vi kanske väljer att använda oss av våra varumärken som Dinners i resten av Norden också men det är ingen plan ännu. Det finns även tankar på att kanske göra liknande samarbeten som vi har med Pontus med andra profiler som är aktiva på de marknaderna. Det finska cateringbolaget är till exempel delägt av en känd finsk tv-kock. Sådana samarbeten uppskattar vi mycket eftersom personer som Pontus kan ta oss till en högre nivå.