Klart för ännu en KFC i Stockholmsområdet – ”Expanderar i lagom takt”

Amerikanska snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken, KFC, har skruvat upp expansionstempot rejält det senaste året och är nu uppe i totalt 24 restauranger runt om i södra och mellersta Sverige. Åtta återfinns i Stockholmsområdet där antalet restauranger fördubblades under 2024. Nu är det klart även med den nionde. Den ska inrymmas i en fristående fastighet som ska byggas på handelsområdet Port 73 i Haninge, söder om Stockholm.
Planerad öppning är sommaren 2026.
NSP Restaurant, som är Nordens största franchisetagare för Burger King och franchisetagare för KFC, säkrade i början av 2024 ett lån på 340 miljoner kronor och ytterligare 90 miljoner kronor för investeringar i anläggningar. Ambitionen var då att öppna fem till sju snabbmatsrestauranger årligen.

Det nya KFC-avtalet är tecknat med Niam och Cavendo, som sedan 2023 äger Port 73 i Haninge. Den nya byggnaden ska omfatta totalt 469 kvadratmeter i två plan och byggas i anslutning till Gudöbroleden, med Coop och Willys som närmaste grannar.
– Vi har länge velat etablera en drive thru-restaurang i Haninge och nu har vi äntligen hittat det perfekta läget. Med Port 73 som vår 25:e KFC i Sverige och 9:e i Stockholm fortsätter vi att växa med fokus på kvalitet och gästupplevelse, säger Jesper Hollstrand, marknadschef på KFC Sverige, till RS&Fastfood.
Planen framåt är, enligt Hollstrand, att expandera i vad han beskriver som lagom takt.
– Det ger oss tid att utbilda våra medarbetare så att alla våra gäster får njuta av riktigt god kyckling i en ren, fräsch och välkomnande miljö.

I dagarna lanserar kycklingkedjan också en ny kryddstark burgare. Crispy Naan, som adderas tillfälligt på menyn, har sitt ursprung från indisk streetfoodkultur, men är den första i sitt slag på snabbmatskedjenivå, enligt KFC. Den består av en krispig, handpanerad kycklingfilé mellan två rostade naanbröd och med två specialutvecklade såser.
Crispy Nan finns från den 19 augusti på samtliga KFC-restauranger i Sverige och lanseras med hjälp av influencern och matprofilen Simon Kafi.
– Crispy Naan kombinerar det indiska köket med det vi gör bäst – krispig kyckling. Nytänkande ligger i vårt DNA och Crispy Naan är en del av vår satsning på att utveckla menyn, säger Jesper Hollstrand.