23948sdkhjf

Bättre än väntat för McDonald's – ”Enastående marknadsföring”

Den största försäljningsökningen sker på den internationella marknaden utanför USA.

Hamburgerjätten McDonalds redovisar en omsättning och ett resultat under andra kvartalet som var något högre än förväntningarna. Aktien är upp 3,6 procent i förhandeln.

Omsättningen steg 5,4 procent till 6,84 miljarder dollar (6,49). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 6,7.

Den jämförbara försäljningen ökade 3,8 procent (-1,0), att jämföra med marknadens förväntningar på 2,6 procent. Försäljningen ökar mer utanför USA än på hemmamarknaden. I USA var ökningen 2,5  procent, medan internationellt opererade marknader ökade med 4,0 procent och internationella utvecklingslicensierade marknader med 5,6 procent.

Justerat resultat per aktie blev 3,19 dollar (2,97), vilket är 1,6 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 3,14.

"Vår globala försäljningstillväxt på 6 procent under detta kvartal är ett bevis på kraften i övertygande värde, enastående marknadsföring och menyinnovation – vilket återigen visar att när vi fokuserar på att genomföra det som är viktigast för våra kunder, växer vi. Våra teknikinvesteringar och vår förmåga att snabbt skala upp digitala lösningar kommer att fortsätta att förbättra McDonald's-upplevelsen för kunder, personal och vårt globala system", skriver styrelseordförande och vd Chris Kempczinski i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046