23948sdkhjf

Trots mögel och listeria – förbjuden kebab såldes till restauranger

Livsmedelsverket hade förbjudet kebabtillverkaren Skåne Kebab Döner att sälja sina produkter. Trots det har sju ton förbjudet kebabkött sålts till grossister och restauranger.

Det var under en kontroll hos kebabtillverkaren Skåne Kebab Döner som Livsmedelsverket fann mögel och gamla fettavlagringar. Livsmedelsverket ska även vid ett senare tillfälle ha hittat listeria i den färdiga kebaben. Bakterien listeria kan innebära livsfarlig hälsorisk för bland annat äldre personer, gravida kvinnor och personer med nedsatt immunförsvar.

Livsmedelsverket förbjöd Skåne Kebab Döner att sälja sina produkter, men trots förbudet har företaget fortsatt med försäljningen, avslöjar SVT Nyheter Skåne. Totalt har sju ton förbjudet kebabkött sålts till grossister och restauranger i Sverige, visar en ny kontroll. Det motsvarar ungefär 50 000 kebabrullar.

Livsmedelsverket har också utfärdat ett så kallat RASFF. Det står för Rapid Alert System for Food and Feed och är EU:s system för att snabbt kunna varna för livsmedel som är eller kan vara en risk för människors hälsa.

– Vi har gått ut med ett meddelande om att det har sålts produkter som inte ska finnas på marknaden, säger Karin Cerenius, enhetschef på Livsmedelsverket, till SVT.

Vilka verksamheter som mottagit det förbjudna kebabköttet kan inte Livsmedelsverket berätta i nuläget.

– Men jag kan säga att det är verksamheter som finns i Malmö, Lund, Staffanstorp, Helsingborg, Sjöbo, Göteborg och Uppsala, säger Karin Cerenius.

Enligt kebabtillverkarens vd har företaget missförstått beslutet om förbud.

– Jag trodde att det bara handlade om ett förbud kring tillverkning och inte på varor som jag har haft i lager innan förbudet, säger vd:n till SVT Nyheter Skåne.

Skåne Kebab Döner, som under det senaste räkenskapsåret omsatte 22 miljoner kronor, levererar kebabkött till grossister, handlare, restauranger och pizzerior. De som mottagit kebabkött har inte fått någon information om Livsmedelsverkets förbud.

– Det är företagets ansvar att informera, säger Karin Cerenius.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125