23948sdkhjf

Grundaren om nyckeln till framgång för snabbväxande Mister York

”Vi blev besatta av att utveckla recept som vi själva tyckte om”, berättar Mister Yorks unga grundare Gustav Larsson. En gyllene medelväg i prissättningen har också gynnat den snabba expansionen för den småländska burgarkedjan.

Att för tre år i rad utses till ”Sveriges bästa burgarkedja” på entusiastsajten ”Burger dudes” känns som en ynnest. Nu vill Mister York, en av landets snabbast växande burgarkedjor, konkurrera i lågprissegmentet.

Det började våren 2020 med två vilsna gymnasister som köpte en begagnad foodtruck i Kalmar. På menyn stod premiumburgare.

– Vi hade båda pluggat ekonomi och visste inte riktigt vad vi ville studera vidare till. Samtidigt hade vi ett stort intresse av mat och matlagning, berättar Gustav Larsson, grundare och delägare av Mister York tillsammans med Gustav Haglund.

Idag, fem år senare, tycker Gustav Larsson att öppningen i Kalmar var en bra skola. Att lära sig hur restaurangverksamhet fungerar, kundrelationer och personalpolitik, vad man ska undvika och göra mer av. Och framför allt, hur man tillagar riktigt bra smashburgare.

Nästa fas var en etablering i ett industriområde i Kalmar. Ambitionen var fortfarande att ”inte öppna en regelrätt restaurang”.

– Det hade vi ingen längtan efter. Istället hittade vi en svart begagnad container som vi byggde om till restaurang. Fast ”restaurang och restaurang”, gästerna åt utomhus. Det blev starten till ett koncept som blivit lite av ett varumärke.

2023 övergav duon tveksamheten till att öppna en ”riktig” restaurang. Första restaurangen med sittplatser var en tidigare Sibylla som öppnade i juni 2023 i Falkenberg.

Idag är 11 av 23 befintliga restauranger fortfarande inhysta i svarta containers med servering utomhus.

Att starta nya verksamheter under covidpandemin har inom handel och restaurang ofta beskrivits som problematiskt. För Mister York var upplevelsen den motsatta. Antalet gäster ökade och ryktet om ”det bästa burgarhaket” spred sig snabbt. Att restaurangbesöken skedde utomhus tror Gustav Larsson bidrog till attraktionskraften. Att inte äta på ”lokal” minskade risken att bli smittad.

Men först och främst tror Gustav Larsson att nyckeln till framgången varit en kombination av flera faktorer, bland annat den moderata prissättningen och såklart burgarna som noggrant experimenterats fram. Första året satte ägarna själva 80 procent av den meny som fortfarande står till buds.

– Vi blev besatta av att utveckla recept som vi själva tyckte om, utan att tumma på smak eller kvalitet, säger Gustav Larsson och förklarar att draghjälpen från smakrecensionerna på webbsajten ”Burger dudes” har hjälpt till att placera Mister York på landets burgarkarta.

– Det kändes särskilt viktigt att få vara med de första åren. Det är klart att det har bidragit till uppmärksamheten. Att utses till ”Sveriges bästa burgarkedja” tre år i rad är vi väldigt stolta över.

När Mister York startade hade flera snabbmatskedjor med fokus på premiumburgare börjat ta fart. Smashburgare på svenska råvaror var trendigt och skillnaden i pris och kvalitet mellan lågpriskedjorna och de nya utmanarna kändes både i plånboken och i smaklökarna.

– Vi valde tidigt en gyllene medelväg i prissättningen. Det blev en bra lösning när tiderna blev sämre och kunderna bojkottade de dyra alternativen.

På den vägen fortsätter nu Mister York sina expansiva satsningar som ska utmana burgarkedjorna i lågprissegmentet. Fram till årsskiftet finns planer på minst 13 nya öppningar i bland annat Häggvik i Sollentuna, Malmö Triangeln, Hyllinge, Mall of Scandinavia i Solna samt i Boländerna i Uppsala.

I Mall of Scandinavia testas nu för första gången också franchisekonceptet. Restaurangen ska drivas av en ”restaurangvan person” som ägarduon har stort förtroende för.

– Det handlar dock om ett första test i Mall of Scandinavia. Primärt och framförallt vill vi driva företaget internt på egen hand.

I parollen ”Premiumburgare till snabbmatspriser” märks satsningen på lågprisalternativ. Cheeseburgaren för 22 kronor stycket går åt som smör i solsken, enligt Gustav Larsson.

– Det är lite enklare men prisvärda smashburgare, gjorda på i princip samma råvaror som de andra produkterna. Så de rimmar väl med ambitionen att skapa en långsiktig och hållbar verksamhet.

Burgare för 22 kronor stycket, kan ni överleva på det?

– Nej, där finns det inga marginaler. Men de drar folk. Det är på det andra sortimentet som vi tjänar pengar.

Många burgarkedjor startar och stänger. En del av era konkurrenter har haft det tufft. Hur mycket kan man vända och vrida på burgarkonceptet egentligen?

– Vi är ett ungt bolag som vuxit snabbt men vi känner oss inte oroliga. Under de här fem åren har vi skapat ett starkt fundament i bolaget där vi lagt vikt vid att utbilda alla anställda i arbetskultur och värderingar. Och så lagar vi väldigt goda hamburgare också.

Ja, vad är hemligheten med era burgare?

– En bra burgare handlar i första hand om råvarorna, köttet och brödet. Det måste hålla hög klass. Såser, grönsaker, pickles och andra tillägg gör sitt till men det är i basråvarorna som den mesta smaken sitter, säger Gustav Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141