Nya butikskoncept för 7-Eleven och Pressbyrån – Vd: Behov av uppdatering
Både 7-Eleven och Pressbyrån genomgår en omfattande förändring just nu. Förändringsresan började med 7-Eleven för ett par år sedan.
– Bakgrunden var egentligen att det fanns ett behov av att uppdatera butikerna i hela kedjan, både kring sortiment, koncept och varumärke. Vi gjorde en första pilot för två år sedan som föll väl ut. Sedan dess har vi successivt uppgraderat butikerna, och även byggt om butiker i olika omfattning beroende på vilket skick de var i från början, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige, som äger kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven.
I dag finns det cirka 80 7-Eleven-butiker över landet, med fokus i de tre storstadsregionerna.
– Vi har också uppdaterat vad varumärket står för och hur kommunikationen ska se ut. Till sist, och kanske det viktigaste, har vi gjort en ganska stor uppdatering av sortimentet. Det har högre fokus på mat, bageri, kalla och varma drycker samt en hel del nya leverantörer.
I dag kommer den största delen av leveranserna av bageri- och konditoriprodukter till både Pressbyrån och 7-Eleven från Lantmännen Unibake. Men de köper också från andra leverantörer.
– Det är tillsammans med Unibake som vi har utvecklat de nya bullarna. Vi jobbar väldigt nära dem med att utveckla nya produkter. De är lyhörda för vad vi vill kunna erbjuda våra kunder.
En viktig del i det nya sortimentet har varit att avveckla palmoljan, som många produkter innehåller.
– Vi sa att vi ville ha ett bullsortiment som är av högre kvalitet, med godare smak och som inte innehåller palmolja – men som ändå kan bakas från fryst i butik. Till en början sa de att det kan vara svårt, men genom att utmana varandra har vi kunnat utveckla det här sortimentet som nu finns i butik. Det blev väldigt bra och säljer också väldigt bra, säger hon.
Pressbyrån har funnits i över 100 år och i dag finns det 300 butiker i landet. I våras påbörjades även där ett uppdateringsarbete.
– Vi testar just nu på ett par Pressbyrån-butiker, där vi uppdaterar konceptet och genomför vissa sortimentsjusteringar, som vi hoppas ska falla väl ut. Då kommer vi att börja rulla det till resterande butiker i landet, säger hon och förtydligar:
– Det blir ett ökat fokus på mat och dryck, och särskilt mycket på det som kallas för snacking eller mellanmål – både i flytande form, som protein- och yoghurtdrycker, men även små snacking-koppar med yoghurt samt torkad frukt, bars och proteinbars.
Bagerikategorin är en av de viktigaste för både 7-Eleven och Pressbyrån. Den står för 4,5 procent av försäljningen hos 7-Eleven och 3,3 procent hos Pressbyrån. Mellan åren 2023 och 2024 ökade kategorin med 12 procent.
– Det är en jätteviktig kategori för oss. Det är också en kategori vi gärna vill växa i. De traditionella bullarna står för den största andelen av försäljningen. Även croissanter är stort och framför allt ett segment som växer mycket. Även om det sker mycket innovation inom området, så är det bullarna som är allra störst.
Idén är att ha samma sortiment i alla butiker över hela landet, där de flesta bageriprodukter tinas upp från fryst och bakas i butik för att vara dagsfärska, vilket görs löpande under dagen.
– Det vi är måna om är att kunderna ska få möta trenderna som kommer, ha produkter med hög kvalitet men samtidigt inte vara för dyra. Vi vill kunna erbjuda något som är prisvärt. Vi ligger lägre i pris på våra bagerivaror än de flesta lokala konkurrenter, vilket vi tycker är viktigt, avslutar Anna Wallenberg.
Artikeln är en del av vårt tema om Servicehandel.