23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Vinjätten köper konkurrent – ”En viktig pusselbit”

Genom förvärvet av konkurrenten Vinguiden Nordic tar den svenska vinkoncernen Viva Wine Group ett större grepp om den nordiska marknaden. 

Den svenska koncernen Viva Wine Group, med 13 dotterbolag i Sverige, Norge och Finland samt Tyskland och USA, köper e-handelsplattformen Vinguiden Nordic AB som har varit i Schibsteds ägo sedan 2015.

Viva Wine-koncernen, med huvudkontor i Stockholm, omsätter 4,2 miljarder kronor och har 282 anställda, enligt senaste bokslutet.

– Viva Wine Group har som mål att fortsätta växa på den nordiska marknaden och Vinguiden blir en viktig pusselbit i vår fortsatta tillväxtstrategi. Vinguiden är en av de ledande aktörerna i vår bransch när det gäller marknadsföring och kompletterar Viva Wine Groups utbud av marknadsföringstjänster för oss och våra kunder, kommenterar vd Emil Sallnäs i ett pressmeddelande.

Vinguiden Nordic AB grundades 1999 och hade en omsättning på 19,3 miljoner kronor och en ebitda om -11,5 miljoner, enligt senaste räkenskapsåret.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073