Den 15 oktober går samarbetet och nätverket Servetek live. Elva bolag inom service, eftermarknad och produkter för storkök, foodservice, professionell tvätt och hygien i Norden ingår.
Syftet med den nya servicejätten är att stärka tillgången på kvalificerade servicetekniker, erbjuda ett komplett produktsortiment och skapa en gemensam plattform för kompetens och utveckling i Norden.
I det nya nätverket ingår lokala entreprenörer som Multeral, QSR, Washtek, sammanslagna ATW Storkjøkken, i grunden två bolag Lillehammer Storkjøkken och AWT, samt ESSH, FINELEC, Norrorts Storköksservice (NSS), Larssons Eltjänst, Storkökservice Syd och Rødal Elektroservice.
Entreprenörerna bakom bolagen, som behåller respektive företagsnamn och ledning, ska tillsammans inom ramarna för Servetek bygga en företagsgrupp som säkrar tillgången på kvalificerade servicetekniker och erbjuda ett komplett produkterbjudande från kända varumärken till kunder i privat och offentlig sektor.
Att vara en attraktiv arbetsgivare innebär även att aktören ska erbjuda utbildningar och kompetensutveckling och genom samarbetet även kunna lära av varandra.
Servetek är ett partnerskap som är backat finansiellt av entreprenörerna i gruppen samt av entreprenörspartnern- och investeringsbolaget Aspira.
Diskussioner om samarbete har pågått sedan i slutet av förra året och de respektive bolagen blir delägare i verksamheten.
”Inom gruppen finns massor av kunskap och erfarenhet, tillsammans har vi möjlighet att skapa ytterligare fördelar för kunder och partner”, framför Carl Von Heijne, som kliver in som vd för sammanslutningen.
– Liknande samarbeten finns i många andra branscher och för att kunna serva en kund nationellt men också över hela Norden så behövs mer samarbeten, säger Carl Von Heijne till tidningen Rent.
Carl von Heijne kommer närmast från dentalbranschen och har samlat en liknande grupp av leverantörer på tansdvårdsområdet. Nu ska han vara delaktig att bygga upp en servicegrupp med fokus på eftermarknad.
Någon siffra på hur många bolag som ska ingå i gruppen framgent har Carl von Heijne inte utan säger att det handlar mer om att bygga gruppen och samarbetet med rätt typ av kompetens, entreprenörer och bolag.
– Det finns ett mervärde i att bli fler och kunna växa geografiskt men vi har ingen uttalad strategi om hur många vi ska bli. Det viktiga är att gruppen består av duktiga entreprenörer som kan samarbeta för att erbjuda en bred palett av tjänster, säger Carl Von Heijne.
Tillsammans har bolagen en omsättning på cirka 600 miljoner kronor och medarbetarna beskrivs ha mångårig och hög samlad kompetens. De elva bolagen servar omkring 30 000 kunder årligen.