Efter ett antal år av snabb expansion började det hacka i maskineriet för Bastard Burgers som liksom många konkurrenter i burgarbranschen tvingades börja stänga restauranger. ”Visst blir det konstigt att stänga restauranger när man inte gjort det tidigare”, sa vd Simon Wanler i samband med att kedjan stängde en av två restauranger i Kalmar våren 2024.
– Vi gick från expansionsdriv till förädlingsdriv. Vi byggde struktur, rekryterade toppkompetens och investerade tungt i digitalisering och drift, säger Simon Wanler nu.
Enligt Simon Wanler har Bastard Burgers nu förflyttat en majoritet av försäljningen till digitala kanaler, halverat väntetiderna i restaurangerna, säkrat en stabilare drift samt byggt upp team med spetskompetens inom expansion, drift, tech, marknad och affärsutveckling.
Med stabil lönsamhet och en försäljning som i år utvecklats positivt är den norrbottniska burgarkedjan nu redo för en ny expansionsfas. Den som ska leda arbetet är Johan Gederberg, tidigare expansionschef på Espresso House. Han tänker börja med att säkra större premiumlägen i nyckelstäder i Sverige, Norge och Finland. Första öppningen sker i november i Kungsmässan i Kungsbacka.
– Parallellt kartlägger vi våra första etableringar på nästa europeiska marknad, säger Johan Gederberg som har över 20 års erfarenhet av kedjedrift och de senaste åtta åren arbetat som expansionschef på Espresso House.