Efter fyra kvartal av nedgång visar försäljningssiffrorna åter tillväxt, vilket kan signalera en vändpunkt för svensk detaljhandel, visar siffror från Convenience Stores Sweden.
Efter ett år av sjunkande försäljning visar den senaste statistiken att branschen återigen är på väg upp. Under det tredje kvartalet steg försäljningen med 1,5 procent jämfört med samma period förra året, vilket markerar en tydlig förbättring efter en lång period av lågkonjunktur.
– Många indikatorer pekar åt rätt håll så det är nog en försiktig start på nästa högkonjunktur vi ser, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden.
Sänkta räntor från Riksbanken och regeringens löfte om en mer expansiv finanspolitik bidrar till optimismen på marknaden.
– Det är mycket psykologi som ligger bakom en ökad konsumtion och jag tror att konsumenterna nu ser positivt på framtiden, fortsätter han.
Branschen hoppas nu att den positiva trenden ska hålla i sig och leda till ett mer stabilt uppsving under 2025.
