23948sdkhjf

Coop satsar inte på lågprisbutiker

Coop Sverige har inga planer på att möta lågpriskoncepten Lidl, Netto och Willys Hemma.
- Om man bara leker Följa John blir man aldrig etta, då blir man i bästa fall tvåa, säger Coop Sveriges vd Erik Olsson i en intervju i Dagens Industri.
Han betonar att kooperationen i Sverige bantat ner till två koncept Coop Forum och Coop Konsum. Och den strategin kvarstår. Att man avvecklade sin lågpriskedja Prix är inget som Olsson ångrar idag.
- Det är företag som har mod att välja bort vissa verksamheter och koncentrera sig som har förutsättningar att bli riktigt lönsamma, säger han.
Därför oroas han inte över konkurrensen mellan Coop-butikerna och de nya lågpriskoncepten.
- Vi kommer att få stryk på priset i många fall men vi kommer att vinna på att ha ett totalerbjudande som är väldigt starkt.
Olsson tror att köpbeteendet i Sverige skiljer sig från många andra länder. Här är det viktigt att allt kan handlas på samma ställe.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078