Svenskarna skulle gå ut och äta oftare om restaurangmomsen sänktes från dagens 25 procent till 12 procent, som är den momssats gäller för mat som köps i butik. Det visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av SHR.»Vår bransch skulle växa med tusentals arbetstillfällen om momsen inte gjorde skillnad på mat och mat«, säger SHR:s VD Mats Hulth.Undersökningen baseras på intervjuer med 1 002 personer. Resultaten visar bland annat följande att 26 procent av de tillfrågade vet vilken moms som gäller för mat som köps i butik. 23 procent känner till vilken moms som gäller för restaurangmat och 4 av 10 uppger att de skulle gå oftare på restaurang om momsen sänktes från 25 procent till 12 procent.»Resultaten bekräftar att restaurangmomsens storlek hämmar branschens tillväxt i Sverige«, säger SHR:s VD Mats Hulth.»Det finns inget land i EU där medborgarna går ut och äter så sällan som i Sverige. Om antalet restaurangbesök fördubblas hamnar vi strax under EU-genomsnittet, samtidigt som tusentals nya jobb skulle skapas på svenska hotell och krogar.«Mats Hulth anser att den låga kännedomen om våra momssatser visar på komplexiteten i den svenska mervärdesbeskattningen. Han välkomnar därför att riksdagen nyligen fattat beslut om en översyn av momsreglernas tillämpning.»Själva avgränsningen mellan momssatserna är i vissa fall godtyckligt utformad och leder till tolkningsproblem. I vårt fall gör momsen skillnad på mat och mat beroende på var den inhandlas och det är oacceptabelt.«(RS)