23948sdkhjf

Domino's Pizza ger sig in på svenska marknaden

Domino's Pizza som är en världsomspännande Pizzakedja satsar nu på den svenska marknaden. Målet är att gå in söder om Göteborg helst i städer med över 40 000 invånare. ”Våra planer är att öppna två enheter i Sverige i slutet av 2004, då i Malmö. Därefter planerar vi att öppna 4-6 enheter om året. Totalt räknar vi med att öppna omkring 45-65 enheter i Sverige de kommande 10-12 åren”, säger Ricky van Overeem som är ansvarig för den skandinaviska marknaden av Domino's Pizza. Kedjan som satsat på färsk och brännande het pizza, både i restaurang och som leverans, har över 1 700 franchisetagare, runt 8 000 restauranger och finns representerade i över 65 länder. I Skandinavien är man ledande på den isländska och den danska marknaden där kedjan för närvarande har 17 butiker. "I Danmark, som påminner mycket om Sverige, omsätter i genomsnitt en Domino's Pizza runt 5.6 millioner danska kronor per år och har över 45 000 beställningar och av dessa är 21 000 leveranser", säger Ricky van Overeem. Och kedjan ställer krav på sina franchisetagare. Förutom att de ska slänga in mellan 250 000 - 400 000 kronor ska man helst vara mellan 25-45 år, ha en del ledningserfarenhet, genomföra 2-3 månaders träning i butiker i Danmark utan lön samt åka på en 3 veckors kurs i Ann Arbor, Michigan, USA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064