23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

McMumin upprör finlandssvenskar

I Finland rasar muminvänner mot McDonald’s, som under en månad använder Mumintrollet som reklampelare i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Kritikerna anser att Mumintrollets själ sålts åt kapitalismen, och under hela påskhelgen har Sophia Jansson, VD för Moomin Characters och brorsdotter till Mumins skapare Tove Jansson, fått svara på frågor om samarbetet med McDonald’s.





»En storm i ett saftglas, säger Sophia Jansson till sajten dinapengar.se. Det handlar om att barnen får Muminprylar som en pysselbok, mjukisdjur, spelkort med mera. För oss handlar det om ökad synlighet och viljan att få fler barn att läsa, inte pengar, det här kontraktet är inte särskilt lukrativt.«





Källa: www.dinapengar.se



BREAKING
{{ article.headline }}
0.062