23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Mindre stöd än väntat till besöksnäringen

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) hade hoppats på en ökad satsning på marknadsföring av Sverige som turism- och besöksland. Men regeringen sviker.

Resandet ökar kraftigt i världen just nu, vilket innebär att det finns en stor tillväxtpotential i den svenska besöksnäringen.





Sverige satsar väsentligt mindre på turistfrämjande åtgärder än exempelvis Norge. Förra sommaren fick Anders Lindström i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna för att öka turistmarknadsföringen.





»Vårpropositionen hade varit ett ypperligt tillfälle för regeringen att bekänna färg i turismpolitiken. Vi utgår från att regeringen kommer att återkomma till frågan i höstens budgetproposition efter att Anders Lindströms utredning om finansieringar av marknadsföringsinsatser är avslutad«, säger SHR:s VD Mats Hulth.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.111